Bang om te veel weg te geven?

“Hoe geef ik een presentatie om klanten aan te trekken, zonder dat ik te veel weggeef?”Deze week kwam de vraag van August, maar het is een vraag die steeds blijft terugkomen. En niet alleen in de context van presentaties of webinars, maar ook in veel andere situaties waarin je je kennis deelt zoals video’s, podcasts en interviews. 

Bijna elke ondernemer is bang dat ie door te veel advies, tips of knowhow te delen, geen ‘honger’ creëert naar meer.

Bang dat potentiele klanten het ‘ik-weet-zo-al-genoeg-om-verder-te-kunnen’ of dat ze het ‘ik-ga-het-zelf-en-dus-zonder-jou’ syndroom opwekken.

De must have voor elke groei-ondernemer die happy wil zijn

Hoe meer ik met groei-ondernemers werk, hoe meer me opvalt wat de overeenkomsten zijn tussen de succesvolle groeiers onder hen.
En één aspect springt er enorm uit.

Een enkeling heeft het min of meer door voordat we starten met samenwerken. Anderen ontwikkelen het en …tja worstelen soms met de implementatie ervan.

Maar uiteindelijk maken ze allemaal de shift.
De shift naar wat?

Profiteer jij al van het podium-effect?

Onlangs was ik op een ondernemersbijeenkomst waar 5 ondernemers een pitch mochten doen. Gewoon een paar minuten voor de groep om je woord te verspreiden. Ik had me al vooraf aangemeld als gegadigde.

Verbazingwekkend genoeg moest de host veel moeite doen om de 5 plekken gevuld te krijgen! 
Waarom?

Hoe sales direct verband houdt met vrijheid in je business

Een poos terug hadden we thuis een goed vriend te eten. Laten we hem voor het gemak Roel noemen. [Zo heet hij natuurlijk niet, maar is niet belangrijk].
We hadden hem al een hele tijd niet meer gesproken.

Roel is een zeer getalenteerde, competente en succesvolle consultant.  Daarom viel mijn mond open toen hij het nieuws deelde dat ie een nieuwe baan had. Yep, een j-o-b.

Besef jij dit als het gaat om je waarde?

Een van de moeilijkste dingen waar we als dienstverleners tegenaan lopen, is hoe we de waarde definiëren van wat we verkopen; hoe we die unieke waarde vinden die we leveren
en hoe drukken we die dan uit? Prijzen plakken aan (vaak immateriële) diensten kan soms
erg moeilijk zijn.

Het begint wat mij betreft bij het eerst goed begrijpen van onze waarde, zodat we
ons er ‘eigenaar’ over kunnen voelen. Dan kunnen we onze waarde pas echt goed
uitdrukken.

‘Waarde’ is een groot thema, maar laat ik 2 waardevolle inzichten delen die jou op weg
helpen om je waarde te begrijpen en toe te eigenen.

Hoe een vliegende start als ondernemer eruit kan zien

Mijn lieve, vindingrijke en ondernemende echtgenoot is 1,5 maand geleden voor zichzelf begonnen en met zijn nieuwe bedrijf Wifi for me maakt hij een vliegende start.
En met recht kan ik zeggen ‘vliegend’ want het gaat hard! De klantendatabase wordt namelijk gevuld as we speak.

Dit ‘vliegen’ komt overigens niet door Facebook-advertenties, Instagram, webinars, gratis weggevers of een nieuwsbrief.
Dat gebeurde door de basics van ondernemen serieus te nemen.

De belangrijkste 3 zet ik hieronder op een rijtje.

Uurtje-factuurtje is niet dom

Afgelopen maanden lanceerde ik een nieuw concept in business-coaching en in zo’n periode spreek ik veel met prospectieve klanten.

Je leert je klant pas echt kennen als je je met hem of haar verbindt en een goed gesprek hebt.

In deze gesprekken werd meerdere malen een kwestie aangekaart die grote vormen kan aannemen en die ondernemers hindert.
Ik hoorde ze vertellen over een trend onder ondernemers, met name ondernemers die hun bedrijf nog opbouwen, die me pijn deed.

De 3 ingrediënten voor blijvend succes

De laatste tijd spreek ik veel ondernemers.
Het grootste probleem dat ze in hun dagelijkse doen ervaren, is overvoerd raken. ‘Overwhelmed’ zijn met keuzes, zaken die ze volgens hen moeten en de veelheid aan rollen die ze vervullen.

Hoe je promotieschaamte doorbreekt

Veel ondernemers zijn bang om ‘pusherig’ over te komen wanneer zich een uitgelezen kans voordoet om te promoten of te verkopen zoals bij presentaties, workshops, webinars en verkoopgesprekken.

Maar als je naar de ‘grote namen’ kijkt, laten we zeggen de internationale expert miljonairs [kies er maar een paar die jij kent], … hebben zij niet een enorme fanbase [10 duizenden vaak]?
En nodigen zij niet constant mensen uit om in te gaan op een aanbod en op een manier dat ze zich daar goed bij voelen?

Ik bestudeer dit soort mensen graag. Ik vraag me dan af wat het is in hun doen en laten waardoor zelfpromotie zo makkelijk voor hen is?

Onderneem jij IN de arena of daarbuiten?

Sinds kort neem ik in de sportschool regelmatig deel aan de ‘Iron Qube’; de ijzeren kubus. Een ijzeren stellage met ingebouwde fitness toestellen en -accessoires. Met ongeveer 10 mensen doorloop je gedurende een half uur een intensief parcours.

Met intervallen van 30 of 40 seconden word je uitgedaagd vol te gaan op een oefening. Deze oefeningen hebben een bepaalde volgorde en zijn zo opgebouwd dat je hele lichaam en conditie aan bod komt binnen een half uur. Een slim en effectief rondje.

Dit concept is zo sterk dat het wat mij betreft het werken met een personal trainer overstijgt.

Hoe beperk jij de schade van versnippering?

“Ik doe van alles, ben druk met veel en toch heb ik het gevoel dat ik niet goed bezig ben.”  
Een diepe zucht klinkt door de Skype-verbinding heen.

“O ja, ik heb ook altijd veel ideeën en ik merk dat ik me daarmee zo voorbij kan lopen.”
Aldus een andere klant, een dag later.

“Mijn groepen voor die 3 programma’s in Nederland zitten nog niet vol, maar ik heb al wel twee reacties op mijn Engelstalige blog. Zal ik daar maar vaker publiceren, want dat lijkt aan te slaan?”
Zegt een enthousiaste klant die niet de rode vlag ziet, die ik wel zie.

Hoe je met ‘good vibes’ meer business aantrekt

Is het je ook weleens opgevallen dat mensen die ‘good vibes’ uitstralen heel aantrekkelijk zijn voor klanten en vaak ook makkelijk en veel verkopen?

Je hebt van die ondernemers die trekken veel goede dingen naar zich toe; veel klanten, veel omzet, veel business, veel mooie ‘opportunities’.

En dat komt juist doordàt ze uitnodigend zijn, warm en positief.
Dat zijn voor mij mensen met ‘good vibes’.
En zelf merk ik ook dat ik daar naar toe getrokken wordt.
Ik hou ook van mensen met die ‘good vibes’.

De vaak vergeten innovatiestap met veel winstpotentie

Onlangs kochten wij een nieuwe printer. Zo’n modern apparaat met behoorlijke capaciteit, de opties voor dubbelzijdig printen en scannen en een heleboel internetfratsen.

De levering duurde echter langer dan beloofd. Niet omdat de printer niet op voorraad was of omdat de expediteur geen tijd had.

Nee, niets van dat alles.

Hoe je onderneemt als een rockster

“Ondanks de korte levenscycli van films, muziek en boeken zijn de succesfactoren en strategieën van de entertainmentindustrie waardevol voor elke andere business”, zo begint Anita Elberse haar speech.

 

Deze van oorsprong Nederlandse hoogleraar geeft les als professor aan de Harvard Business School. Ze onderzoekt al ruim 10 jaar de media-, entertainment- en sportindustrie en kijkt hoe bedrijven daar aan succesvolle marketing doen.

Onlangs was ze in Nederland en sprak ze op het podium van de Inspiration360. Ik was daar bij en ik heb gesmuld van haar topic; markets for superstars!

Durf jij door deze reality-bril te kijken als ondernemer?

Ben jij ook ondernemer omdat je vrijheid belangrijk vindt?
Zodat je keus hebt in waar je je tijd, geld en energie in steekt?

In het begin, als je net de stap tot zelfstandigheid hebt genomen, geeft dat vooral opwinding en energie. Alles ligt dan nog open.
Het gevoel van vrijheid kan zelfs tijdelijk tot ongeremd enthousiasme leiden.

En… ben jij nu nog steeds vol energie en enthousiasme na een tijd ondernemen?

Hoe je niet hoeft te balen van NEE op je aanbod

Je hebt vast wel eens meegemaakt dat je ‘nee’ krijgt van een klant op je aanbod. Of dat je na een seminar of een webinar niet meteen de kassa luid hoort rinkelen.
Die teleurstelling ken ik ook, net zoals eigenlijk elke ondernemer.

Maar wat ik ook zie, is dat heel veel ondernemers het eigenlijk bij dat teleurstellende gevoel laten.  
En daar bedoel ik mee dat ze hun acties er ook bij laten.

Welke persoonlijke verhalen jou aantrekkelijk maken en verkopen

Veel ondernemers delen wel iets over hun persoonlijk leven of achtergrond als ze spreken voor groepen, maar de neiging om zich te beperken tot hun expertise of inhoud blijkt altijd nog onevenredig hoog te zijn.
 
Persoonlijke verhalen helpen anderen, met name je ideale klanten, om te besluiten of ze zaken met je willen doen. Je toekomstige klanten willen weten wie je werkelijk bent, waarom je zegt wat je zegt en waarom het ze zou moeten schelen wat je te vertellen hebt. Mensen doen zaken met mensen.