5 Factoren die jou een winnaar maken met je presentatie

Onlangs was ik op uitnodiging bij de jaarlijkse Accenture
Innovation Awards. Uren kon ik rondhangen met bedenkers uit
binnen- en buitenland van nieuwe producten, diensten en businessmodellen.

Allen waren ze genomineerd voor een award met bijbehorend prijzengeld.
De aanwezigheid van TV zender RTL-Z, hoogwaardig-heidsbekleders en een behoorlijke groep captains of industry [CEO’s] deed mij geloven dat je hier als innovatieve start-up moet zijn voor de nodige zichtbaarheid.

Al deze innovators mochten hun ‘kindje’ pitchen voor een 20 koppige thema-jury.
Thema’s waren gebieden als; Health&Wellbeing, The Internet of Me, Circular Economy, Seamless Travel&Transportation, Fair Food en nog veel meer.
 
Er waren 10 thema’s en elk thema had 5 genomineerden met zo’n een eigen jury.
50 Pitches dus.
 
Van dit soort mini-sales-presentaties slaat mijn wervend-spreken hart helemaal op hol.
Ik voelde me net zo’n ‘kid in a candy store’ … en als een opgewonden Nemo
zwom ik in een stroomversnelling door deze Mega ‘Shark Tank’.
 
Het ging ook wel ergens over. De impact en potentie van de uitvindingen werden meestal uitgedrukt in getallen met heel veel nullen. [En eventjes realiseerde ik me dat ook ik nog steeds groter mag denken.]
 
Door mijn zintuigen en sales&marketingkennis te gebruiken, maar ook door
te voelen in mijn lichaam wat er gebeurt tijdens zo’n pitch [invloed gaat over gevoel immers!], daagde ik mezelf uit om puur aan de hand van de 1 minuut pitches te voorspellen wie in een bepaald thema de award zou winnen.
 
Door het simultaan gaan van diverse pitches kon ik slechts 5 thema’s bijwonen,
dus analyseerde en doorvoelde ik 25 pitches in sneltempo.
 
Ik koos vooral thema’s waar ik minder in thuis ben zoals ‘Smart Manufacturing’.
Dan kon ik snel merken of je in 1 minuut iets kan verkopen waar de ander geen verstand van heeft. Het stelt een hogere eis aan de pitch.
 
Hieronder lees je wat ik destilleerde uit die presentaties.
De winnende pitches hadden namelijk bepaalde overeenkomsten.
Hieronder vat ik die voor je samen, zodat het ook voor jou tot een
hogere voorspelbare succesgraad kan leiden in je presentaties.
 
Hier zijn 5 factoren die jou en je dienst ook een winnaar kunnen maken
en je meer aantrekkingskracht kunnen geven als je erover spreekt.

#1 Specifieke taal m.b.t. wat het is en wat het doet

Binnen een paar seconden maakten de winnaars duidelijk wat het product concreet inhoudt.
Door een foto op een slide, door het product in hun handen te houden
of door het specifiek te omschrijven. In eenvoudige taal ook.
 
Wij als dienstverleners leveren meestal geen fysieke producten, maar de
kracht zit in het overbrengen van een specifiek mentaal plaatje,
zodat ik als het ware een ‘foto’ in mijn hoofd krijg.
 
Zo kan ik tegen jou zeggen dat ik je help een overtuigende presentatie te houden.
En dan weet ik zeker dat jij daar een ander plaatje van hebt dan ik.
Een zogenaamde ‘reality-gap’ [realiteitskloof].
Want hoe ziet ‘overtuigend’ eruit eigenlijk? Daar bestaan wel duizenden plaatjes van.
 
Maar als ik zeg dat ik je help te spreken zodat jij aan het eind van je verhaal
de zaal uitloopt met koffieafspraken in je agenda met prospectieve klanten,
dan zie je een duidelijker plaatje dan alleen met ‘overtuigend’.
 
Hoe beter je prospectieve klant het kan ‘zien’ en daar een gevoel
bij kan krijgen; hoe aantrekkelijker jij wordt.
Hoe beter herkenbaar jouw plaatjes in je presentatie,
hoe beter het door kan dringen bij de ander.
 
Praten in specifieke plaatjes, is een onmisbare vaardigheid als
je iets wilt verkopen.

#2 Een naam die blijft plakken

Een van de winnende producten heette ‘Fleet Cleaner’. Letterlijk vertaald; vlootreiniger. Een apparaat dat een dek van een groot schip schoonmaakt en onderhoudt, zonder tussenkomst van de mens. Lijkt op zo’n stofzuiger die je tegenwoordig kunt loslaten in je woonkamer en die zelf rondkruipt en zuigt.

In de scheepvaart betekent dit een immense besparing op onderhoudskosten.
Deze naam blijft bij mij zo erg plakken dat ik m voor een ander, voor jou kan omschrijven..!
 
Een andere winnaar was ‘Coconut Husk Board‘. Letterlijk vertaald: KokosnootSchil-Plank.
Materiaal dat voor 100% bestaat uit de schillen van kokosnoten. Geen toevoegingen, zeer duurzaam, zeer brandwerend en hip.
Voilà, na 10 seconden in de pitch wist ik dat ik de naam nooit zou vergeten en zie.. ik kan het zo al aan je verkopen.

#3 Duidelijk plaatje van de ROI [Return on Investment]

En met plaatje bedoel ik wederom dat heel specifiek en concreet gemaakt wordt wat het oplevert.
Soms zei een spreker iets als “…40 miljoen ton beton dat je bespaart met dit procedé.
Dit was de uitvinder van ’Zelfhelend Beton’, ook een goede naam trouwens.
 
Echter, met de beste wil van de wereld… wij kunnen gewoonweg niet bevatten hoeveel 40 miljoen ton beton is.
We zien een getal en we voelen er niets bij. Impact van zo’n boodschap is nihil.
 
Totdat de spreker het vergelijkt met iets wat we wel kunnen ‘zien’, bijvoorbeeld hoeveel beton er nodig zou zijn om een stad als Amsterdam te bouwen.
Of [#tip voor gevorderden!] welk ander specifiek en dus zichtbaar probleem er opgelost kan worden als we het bespaarde geld daarin zouden steken.

#4 Er zijn al kopers

Alle winnaars hadden duidelijk bewijs uit de praktijk dat
a] iemand ervoor betaalt en
b] dat het werkt zoals beloofd.
Ook al was dat soms maar 1 klant!
 
De term ‘minimum viable product’ was gangbare kost bij veel winnaars en jury’s.
Dit betekent letterlijk ‘minimaal levensvatbaar product’.
[boekentip# Lees het boek ‘Lean Start-up’ van Eric Ries en je weet precies waar op te focussen met een nieuw product of bedrijf]
 
De focus van de uitvinder lag daarmee expliciet op a] het testen van verkoopbaarheid en
b] het vaststellen of en zo ja, welke waarde wordt geleverd aan de klant.
2 Basisvoorwaarden voor levensvatbaarheid van een product. Een jury wil weten of je producten maakt die klanten willen.

Je kunt je eigen ‘kindje’ nog zo mooi en goed vinden. Als echter niemand je uitvinding wil en ervoor wil betalen, zal het niet makkelijk uitgroeien tot een bedrijf.
 
Zo belangrijk kan de eerste klant dus zijn.

#5 Een pitcher die geloofwaardig overkomt

Geloofwaardigheid en ook vertrouwen liggen in heel veel verschillende dingen.
Integriteit en effectiviteit zijn m.i. de 2 pijlers van geloofwaardigheid.
 
Eén van mijn observaties was dat veel winnaars iets deelden over een zwakte of risico van hun uitvinding. Ze draaiden nergens omheen, ook al waren de belangen groot.
Deze transparantie maakte hen juist geloofwaardig.
Eén jurylid bevestigde dat zelfs openlijk.

Kortom, met deze 5 factoren ben je snel op weg naar een winnende presentatie.
En hier ging dat allemaal in 1 minuut.
Knap van deze uitvinders, hè?
 
Nou, dat valt eigenlijk wel mee.
Dat kun jij ook namelijk.
 
Helemaal als je een kapstok met de juiste ingrediënten leert, waarvan je weet dat het werkt.
Een kapstok die ervoor zorgt dat je professionaliteit uitstraalt en jou als aantrekkelijke ondernemer neerzet.
Tevens een kapstok die ruimte biedt om jezelf te zijn in je eigen vrije stijl.
 
Heb jij al zo’n kapstok als je spreekt of presenteert?
Ben jij in staat om elke presentatie optimaal te laten werken voor je business of wil je dit graag snel en goed kunnen?
En dan zo dat je presentatie niet alleen verkoopt, maar ook als waardevol en betekenisvol wordt ervaren door je publiek?
 
Kijk dan even hier naar een aanstaande 2-daagse bootcamp waar je dat leert. En dan heb ik het over presentaties waar je meer tijd hebt dan 1 minuut! De training heet:
 
Sensational Selling Speech
Craft a masterful & meaningful talk that sells

 
Wil je meedoen, wacht niet te lang, want de laatste stoelen gaan er binnenkort uit.
[Ja, er zijn al kopers].
Klik hier om mee te doen.
 
O ja, de score van mijn voorspellingen…
In 4 van de 5 thema’s had ik de winnaar juist voorspeld; 80% dus.
Ja, ook die van ’Smart Manufacturing’ zat daar tussen.

Wil je ook mijn hulp bij het aanscherpen van jouw succes factoren in je presentatie?
Doe dan mee met die 2-daagse waar jij wervende signatuur presentatie leert voorbereiden met mijn hulp. En waar je me alles voor kunt leggen en alle vragen kunt stellen.
Hier lees je er alles over.