Waarom deze neiging je wervingskracht verslapt als je spreekt

Op dit moment begeleid ik een paar klanten die vaker voor een groot of internationaal publiek staan of die presentaties en speeches houden waar grote belangen spelen.

Het zijn ook nogal slimme en doortastende types.
Ze worden door de buitenwereld ook wel als invloedrijk betiteld.
En… ze hebben allemaal een neiging die hun overtuigingskracht saboteert.

Ze hebben namelijk last van een ‘monster’ waar wij professionals
om bekend staan: abstractiedrang! 

En helaas blijft deze neiging niet beperkt tot mensen van een bepaalde statuur;
ook beginnende sprekers hebben vaak een neiging tot ‘wijzer doen’,
onnodig ingewikkeld maken en in abstracte termen praten.

Je kunt er ook vaak niets aan doen.
Je bent zo opgevoed en geconditioneerd gedurende je [werkend] leven.
Bovendien is de kans groot dat je vol bent van je passie en
daarom graag veel los laat over je expertise.
Dit dan ook nog vaak automatisch op je eigen denkniveau en in je eigen stijl.
 
Zelf heb ik ook behoorlijke staaltjes abstractiedrang vertoond in het verleden.
Zo ben ik ooit begonnen [niet lachen] om
[notabene in een elevator pitch] mij voor te stellen
als iemand die professionals hielp met hun…
‘communicatieve profilering’! …DUH
 
Precies… totaal kansloos
 
Maar ik heb ook geleerd hoe het anders kan en met name dat dat beter werkt!
 
Het zit zo…
We kunnen namelijk pas overtuigd worden als we anderen met zo min
mogelijke moeite kunnen volgen.
Alles wat irritatie of mentaal zoekwerk oplevert,
houdt ons weg van overtuigd kunnen worden.
 
Sterker nog; als een ander het te moeilijk, vaag of ingewikkeld
voor ons maakt, vinden we die ander juist stom of dom!
En dat is uiteraard niet handig voor je reputatie als spreker of expert.

De clou zit hierin. En dit is essentieel.
Een idee complex maken is niet moeilijk.
Een idee simpel maken zodat het BRUIKBAAR is en tot resultaten leidt is GOUD.
[Plak dit aan je muur!]

Hier zijn drie simpele tips om deze gouden weg te bewandelen:

  • wees concreet en zo specifiek mogelijk;
  • praat in preciezere kleinere stappen die je publiek nu kan hebben;
  • en dan zo dat ze er zich een [mentaal] plaatje bij kunnen vormen 

Verkopen gaat over mentale plaatjes!
[Maak hier maar een sticker van !]
 
Hier wat voorbeelden:
 
* Heb het in je call to action niet over Verbreed je kennis!, maar roep je publiek op om elke dag het financieel dagblad te lezen en dan 3 belangrijke trends te noteren!

* In plaats van Maak contact met je publiek zeg ik liever Stel je ogen altijd 1 op 1 beschikbaar, dus je bent altijd 1 op 1 met iemand uit je publiek.

* Zeg als consultant niet dat de groei enorm is geweest bij die klant, maar zeg dat ie zijn personeel heeft moeten uitbreiden van 6 naar 18 hoofden. En dat dat een sprong betekent van een keukentafel naar een vergadertafel [nog meer plaatje].

Dichtbij, klein en concreet is namelijk beter voorstelbaar
en voelbaar. Invloed gaat vooral over gevoel.
Jij wordt zo aantrekkelijker als expert, je punt dringt echt door
en je trekt meer klanten!

Fijn toch?
Je kunt het ingewikkelde gedoe echt thuislaten.
Veel succes met het aan de man brengen van jouw idee op grote schaal!

Wil je meer ‘tricks of the trade’ leren of snel een upgrade in jouw wervendheid krijgen?
Om je op weg te helpen organiseer ik een 2-daagse.
 
Daarin leer je hoe wervend spreken snelheid in je bedrijf
en zichtbaarheid geeft én hoe je dat zelf kunt gaan doen.
Hier lees je er alles over en kun je je aanmelden.
 
Ik gun jou veel klanten, aanzien en snelheid in zichtbaarheid en omzet.
Ik gun je … veel presentaties!