Welke persoonlijke verhalen jou aantrekkelijk maken en verkopen

Veel ondernemers delen wel iets over hun persoonlijk leven of achtergrond als ze spreken voor groepen, maar de neiging om zich te beperken tot hun expertise of inhoud blijkt altijd nog onevenredig hoog te zijn.
 
Persoonlijke verhalen helpen anderen, met name je ideale klanten, om te besluiten of ze zaken met je willen doen. Je toekomstige klanten willen weten wie je werkelijk bent, waarom je zegt wat je zegt en waarom het ze zou moeten schelen wat je te vertellen hebt. Mensen doen zaken met mensen.
 
Echter telkens als ik een ondernemer uitnodig om persoonlijke ervaringen te delen, krijg ik bezwaren. Of eigenlijk moet ik zeggen; komt er angst naar boven in de vorm van excuses en weerstand zoals:
- Mijn verhaal is toch saai, het is nietszeggend.
- Het voegt helemaal niets toe aan de inhoud die ik deel.
- Wie wil dit nou horen?
- Maar dit is toch niet waar mijn publiek voor komt opdraven?
- Dan gaat het toch over mij, terwijl het over de klant moet gaan?
 
En deze lijst kan oneindig doorgaan.
 
Het goede nieuws is dat geen enkele van deze ‘stemmen’ de waarheid vertelt. We horen alleen onze innerlijke critici die ons een schreeuwerig bezoekje brengen. Want…

Het gaat eigenlijk altijd over verbinding. Verbinding komt altijd vóór inhoud. En verbonden willen zijn met anderen, dat is een van de grootste behoeften van de mens.
Zonder verbinding staat je publiek niet open voor wat je gaat zeggen.
Alsof er onbewust een deurtje dicht zit.

Zelf ben ik van huis uit ook geen verhalenverteller. Als je opnamen ziet van mijn eerste presentaties vroeger, dan zie je dat ik destijds recht op het doel afging en snel over ging op het delen van mijn expertise. Ik had ook de neiging om persoonlijke verhalen af te doen als tijdverspilling.

Daar liet ik wel een behoorlijk stuk humanisering (vermenselijking) en verbinding liggen. Veel van de slimme en nuttige dingen die ik te melden had, gleden over de hoofden heen. Die slimme inhoud leek me stevig te maken, maar het was feitelijk onzekerheid om echt te verbinden. Het raakte niet.
Ik geloof echt dat de muur van slimme lessen en tactieken die in mijn inhoud zaten, eigenlijk nooit tot hun recht kwamen. Beetje armoedig in feite. Zowel voor mijn publiek als voor mij.

Verbinding komt dus voor inhoud en verbinding is een diepe behoefte.
Daarom zoeken anderen – vrijwel altijd onbewust – naar wat ik noem ‘verbindende elementen die ze herkennen in jou als persoon’.
 
Dat betekent niet dat je met je hele persoonlijke historie of CV moet komen in je presentatie. Puur een opsomming van wat je chronologisch hebt doorlopen, is nog geen sterk persoonlijk verhaal.
Jouw publiek wil meer van JOU en hoe zich dat verhoudt tot jou als ondernemer, expert of jouw product.

Wat dan wel te delen aan persoonlijke verhalen in een presentatie?

Hier enkele opties die zowel verbindend als wervend zijn:

  • Vertel een verhaal dat illustreert waarom je het werk doet dat je doet
  • Vertel over 1 tot 3 gebeurtenissen die toelichten waarom jij gelooft in de hoofdboodschap van je presentatie
  • Vertel iets over jouw ‘biggest influencer’, welke impact die persoon met zo’n invloed heeft gehad op jou als ondernemer of expert, de belangrijkste les die jij leerde van hem of haar
  • Vertel over een grote hindernis die je hebt moeten nemen in je leven en waar je nu meester in bent
  • Vertel welke acties je hebt ondernomen in het verleden en die ware ‘game changers’ bleken te zijn voor je. 

Kies een optie waar jij het meest voor voelt en oefen gewoon eerst eens voor jezelf met het vertellen van dat verhaal.
Weef het daarna in je presentatie en experimenteer ermee.
Evalueer tenslotte. Haakte je publiek aan? En… hoe was het voor jou om dit te doen?

Ga het doen en zie hoe het je presentatie in de lift zet!
Veel succes met het humaniseren en zo aantrekkelijker maken van je presentatie!

Een dergelijk persoonlijk verhaal is 1 van de 3 elementen die nodig zijn om jezelf in een wervende presentatie te positioneren als klantaantrekkelijke ondernemer. Als je alle elementen en de complete route wilt leren om wervende groepspresentaties te kunnen houden, kijk dan even naar Sensational Selling Speech Bootcamp.
Hier lees je alles over hoe jij professioneel en wervend een groep toe kunt spreken. Zowel offline als online.