Hoe je niet hoeft te balen van NEE op je aanbod

Je hebt vast wel eens meegemaakt dat je ‘nee’ krijgt van een klant op je aanbod. Of dat je na een seminar of een webinar niet meteen de kassa luid hoort rinkelen.
Die teleurstelling ken ik ook, net zoals eigenlijk elke ondernemer.

Maar wat ik ook zie, is dat heel veel ondernemers het eigenlijk bij dat teleurstellende gevoel laten.  
En daar bedoel ik mee dat ze hun acties er ook bij laten.

Dat komt dan vaak door gedachten als “dan was het blijkbaar niet de juiste klant” of “dan is dit niet het goede moment” en… daar stopt het mee.

Maar in plaats van te denken dat de verkoop voorbij is, maak ik graag gebruik van de mindset dat de verkoop nooit voorbij is.
Ik zeg ook vaak tegen mezelf en tegen mijn klanten:
“The sale is never over!”

En als dan een webinar niet heel erg succesvol was qua verkoop, dan kan ik berusten in het idee dat je met een webinar niet alleen dat product gelanceerd hebt, maar dat je ook bij elk webinar weer je merk en je bedrijf hebt laten zien.

En als een klant in een verkoopgesprek ‘nee’ zegt [en laten we wel wezen, ‘nee’ is part of the deal of doing business].
Als een klant dan ‘nee’ zegt en als ik dan in de mindset stap van ‘The Sale is Never Over’, dan ben ik in staat om te zeggen tegen die klant: “Blijkbaar is dit nu niet voor jou de relevante oplossing. Vind je het goed als ik over een tijdje nog eens contact met je opneem om te zien of ik wel relevant kan zijn voor je of om te zien hoe het met je gaat met betrekking tot dit probleem?”

En wat blijkt? Klanten vinden het prima dat je hen bij je houdt en dat je er moeite voor doet om ze in je wereld te betrekken.

Kijk maar eens wat de mindset van ‘The Sale is Never Over’ voor jou kan doen en welke acties jij dan voor je ziet om die klant, die je eigenlijk toch wel hebt opgewarmd, bij je te houden.

Voor mij heeft het ertoe geleid dat ik me veel beter voel over allerlei verkoopacties die ik deed die niet meteen leidden tot een ‘ja’.
En dat ik daardoor veel meer klanten bij me heb weten te houden. Het heeft ook geleid tot meer omzet.

Ik hoor graag wat je van deze tip vindt en wat jouw manier is, of kan zijn, om om te gaan met de mindset ‘The Sale is Never Over’.

Je reactie is van harte welkom hieronder.

Heel veel succes en veel omzet gewenst.