De vaak vergeten innovatiestap met veel winstpotentie

innovatie.png

Onlangs kochten wij een nieuwe printer. Zo’n modern apparaat met behoorlijke capaciteit, de opties voor dubbelzijdig printen en scannen en een heleboel internetfratsen.

De levering duurde echter langer dan beloofd. Niet omdat de printer niet op voorraad was of omdat de expediteur geen tijd had.

Nee, niets van dat alles.

“Nee, het pakket is nog niet compleet om te leveren” werd ons verteld.

“Wat mist er dan nog?” was onze vraag.
“Een kabel die u cadeau krijgt bij deze printer!”

Dat moest wel een hele bijzondere kabel zijn, wil je daarvoor de levering van je machines uitstellen…

En ja hoor. Deze kabel was heel bijzonder.

Het was namelijk een faxkabel uit het jaar tjee-zo-ging-dat-vroeger-met-een-heuse-telefoonstekker-eraan!

Wie faxt er tegenwoordig nou nog? Nou wij niet!
En de kopers van dat mooie apparaat ook niet, schatten wij in.

Gelukkig konden we erom lachen, maar het zei ook iets over het bedrijf dat deze, overigens hypermoderne, printer leverde; dat ze een belangrijke innovatiestap niet hebben ingebouwd in hun aanbod.

Een stap die jij mogelijk ook niet overweegt, maar waar vaak dubbele winst zit.

Een stap die ook niet voor de hand ligt als je denkt aan het innoveren of verbeteren van je dienst of product.

Een stap die een moderne ‘business-model-thinker’ echt wel bij herhaling overweegt.

De stap van het weglaten

Er zijn veel manieren om echt vorm te geven aan deze innovatie-stap, maar de volgende 3 vragen helpen je al op weg:

  1. Waar geven mijn klanten helemaal niets (meer) om waarin ik kan snijden?
  2. Wat lever ik nu en levert helemaal geen waarde?
  3. Welke factoren kan ik tot ver beneden de bedrijfstaknorm verlagen? (En als je concurrenten hierdoor op je neerkijken, dan denk je in de goede richting!)

Voel je dat ik je denken graag een beetje oprek ☺?

Wat kom ik zoal bij mijn klanten tegen, waardoor ik vermoed dat ze over deze winstpotentie heenstappen?

Bij mij gaat er een rode vlag wapperen als ze diensten leveren zoals “collega’s” in het veld dat ook doen en al heel lang doen; trainen per dagdeel, altijd coachen per uur of bijvoorbeeld dikke consultancy rapporten schrijven. Het kan ook een online programma of curriculum zijn dat ze leveren en waar in de loop van de tijd alleen maar ‘lessen’ zijn bij geplakt.

Wat ook om nader onderzoek vraagt, is als de resultaten of beloftes van diensten en producten er niet uit komen. En uiteraard als onderdelen verouderd of totaal niet relevant meer zijn voor de klant, zoals onze fraaie faxkabel.

Onlangs coachte ik een klant op haar aanbod en verdienmodel.

Alleen al het uitdiepen van puur deze stap, maakt dat zij met dezelfde dienst 30% meer winst gaat maken, terwijl ze er veel minder tijd in gaat steken. Dubbele winst dus. De winst voor haar persoonlijk is dat zij veel scherper heeft gekregen waar haar waarde-creatie precies zit, zodat ze het ook beter kan gaan verkopen.

Kun jij de verborgen waarde in jouw aanbod zien als je aan ‘weglaten’ denkt? Het vraagt soms echt een shift in denken.

Het is iets waar ik al enorm veel klanten mee geholpen heb en waar ik zelf ook naar leef.

Mijn laatste innovatie is een gloednieuwe vorm van business coaching die niemand aanbiedt en levert zoals ik dat doe; een cyclisch programma.

Hoe dat eruit ziet en wat ik met cyclisch bedoel, kun je hier zien.

Verder hoop ik dat jij ook zicht houdt op de winstpotentie van wat jij aanbiedt. Mocht je dat lastig vinden en daar graag hulp bij willen, dan verwijs ik je ook naar Best Business Foundation, want zo heet dit nieuwe programma.

En... de eerste 5 deelnemers die JA zeggen tegen dit nieuwe concept, beloon ik met een aantrekkelijke, eenmalige ‘lock-in’ instapprijs. Dit artikel is nu de openbare uiting hierover en er zijn al plekken weg.

Voel je dat dit voor jou kan zijn; neem dan de stap door hier te kijken.