Hoe je onderneemt als een rockster

“Ondanks de korte levenscycli van films, muziek en boeken zijn de succesfactoren en strategieën van de entertainmentindustrie waardevol voor elke andere business”, zo begint Anita Elberse haar speech.

Deze van oorsprong Nederlandse hoogleraar geeft les als professor aan de Harvard Business School. Ze onderzoekt al ruim 10 jaar de media-, entertainment- en sportindustrie en kijkt hoe bedrijven daar aan succesvolle marketing doen.

Onlangs was ze in Nederland en sprak ze op het podium van de Inspiration360. Ik was daar bij en ik heb gesmuld van haar topic; markets for superstars!

Hieronder geef ik je de highlights van haar speech;

De 3 belangrijkste kenmerken van de aanpak van een rockster.

 

1. Wed op één paard

Durf groot uit te pakken met één product of dienst en ga all-in.

Zo produceerde Beyoncé uit eigen middelen dure video’s voor elk individueel nummer van haar album en sprintte zij op Youtube elke andere artiest voorbij.
Deze ‘blockbuster-strategie’, waarbij vrijwel alle investeringen op slechts enkele producten of artiesten worden ingezet, is volgens Elberse voor veel bedrijven geschikt.

Het lijkt misschien risicovol, maar het is volgens haar erg lonend. Uit haar onderzoek blijkt dat de kans op een grote hit zelfs afneemt bij meer risicospreiding. Zoveel mogelijk verschillende producten maken is echt verleden tijd, zegt ze.

Dit vraagt ook om iets anders… de volgende opdracht:
Omarm de mogelijkheid van een enorme mislukking.
Ga het niet uit de weg.

De grootste les uit haar hele verhaal is toch wel het volgende:
“Failure is healthy. Mediocrity is a much bigger problem”
Oftewel; falen is gezond, middelmatigheid is een veel groter probleem dan falen.

Dit punt voel en herken ik enorm.
Verzanden in middelmatigheid doen we juist om te vermijden dat we fouten maken of om onszelf te beschermen tegen wat anderen ervan zullen denken of zeggen. We zetten daarmee de voet op de tuinslang, zodat ‘ie niet voluit water kan spuiten…
Herken jij dat ook?

Mindstretching dit, vind je niet?
Dan gooi ik er graag nog een schepje bovenop.
Wat wij ook kunnen leren uit deze industrie is… goed tegen je verlies kunnen
Veel beroemdheden zijn er namelijk al aan gewend dat een product een volledige mislukking kan worden, hun risico’s zijn hoog.
Het stelt je in staat om grote veerkracht te ontwikkelen.

Falen en herrijzen zijn zeer krachtige bronnen voor zelfvertrouwen.
En zelfvertrouwen is cruciaal voor elke progressie.

 

2. Succes leidt tot succes

Waar we ook van kunnen leren is de verregaande samenwerking tussen verschillende topmerken. “Als de besten elkaar ontmoeten kan dat extreem krachtig zijn” aldus Elberse.
Omgeef jezelf met de beste mensen en organisaties. Werk samen met ze.

Denk aan rapper Jay Z en Microsoft Bing. Meer dan alleen fotomodel zijn in advertenties, hebben ze een samenwerking die veel verder reikt. Bing werd door het gebruik van de verhalen van Jay Z in allerlei online en offline campagnes, relevant voor een jong publiek dat ze op eigen kracht nooit hadden kunnen bereiken. Jay Z werd op zijn beurt overal in de VS zichtbaar en vergrootte zo zijn imperium vele malen.

 

3. Heb het lef om een ‘multi-hyphenate’ te zijn

Een multi-hyphenate is een ster die in meerdere dingen ster is geworden. Een zanger die ook een goede acteur wordt bijvoorbeeld. Of een fotomodel die ook een uitstekende actrice is. Echt een tweede of derde beroep erbij zowat.

Voor een ondernemer als jij kan dat betekenen dat je bijvoorbeeld professioneel spreker wordt of auteur van boeken. Maar denk ook aan ‘rollen’ als vlogger, blogger, columnist, panellid in een tv-programma of host van je eigen tv-kanaal.

Een nieuwe specialiteit erbij doen, vraagt om persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden. Maar echte rocksterren zijn altijd bereid uit hun comfortzone te treden, te breken zelfs.

Anita Elberse gaf ook aan hoe zij met name de mindset-lessen van rocksterren zelf heeft toegepast in haar carrière.
En wat je eigenlijk steeds tegen jezelf moet zeggen, namelijk:
“What if, why can’t I?”

What if…
Nooit heeft iemand er zijn werk of business van gemaakt om specialist te zijn in het zakelijk succes van rocksterren.
Wat als ik dat wel zou kunnen?

Why can’t I
Waarom zou ik het niet kunnen?

En zo geschiedde.

En hoe is dit voor jou?

Wat als jij kunt intunen in de rockster in jou?
Wat als jij in je zakelijke grootsheid kunt stappen?

Als jij op dit punt bent en nog een zetje nodig hebt,
weet dan dat ik dat graag met je onderzoek.

Hier vraag je een ‘aandacht voor mijn mogelijkheden gesprek’ aan om te zien of en hoe ik je als ondernemer kan helpen te groeien.

Comfort of groei; het besluit ligt altijd bij jou.
Daar ben je immers ondernemer voor ☺.

Als je voelt dat het jouw tijd is om ervoor te gaan,
dan kun je hier de eerste stap nemen.