Waar zit jij op de succeslijn als zelfstandige professional?

Als ondernemer is het niet altijd even gemakkelijk om zichtbaar te zijn. Hoe breng je jouw product of dienst bij de juiste mensen aan de man? Een goed verhaal over jezelf en je werk is onontbeerlijk. En je wilt met jouw verhaal wat bereiken; (h)erkenning, invloed en uiteindelijk omzet. Grofweg zie ik drie stadia in zakelijke zichtbaarheid:

1) Tevoorschijn komen

Je bent als een vogel dat uit een ei komt. Je kijkt als ZP-er voorzichtig om je heen en zoekt naar hoe je je zichtbaar zult maken.

Je begint meestal met het opbouwen van je naamsbekendheid en je hebt vooral veel vragen. Wat bied je jouw klanten? Wie is jouw doelgroep? Welk probleem kun je voor hen oplossen? Wie ben jij zelf en hoe druk je dat uit? Hoe ga je je klanten vinden?

Hier en daar ga je eens koffiedrinken. Voorzichtig aftasten. Je belt misschien ook met mensen die vermoedelijk werk voor je hebben.

2) Uitdijen

Je waggelt nog een beetje, maar vliegt al wel van de ene naar de andere plek. Hier pik je een klant op, daar werk je met iemand samen en op nog een andere plek ga je eens netwerken.

Je omzet begint te groeien en je merkt dat je bepaalde zaken moet systematiseren om verder te kunnen.

Je realiseert je dat je andere mensen nodig hebt om die groei te kunnen bewerkstelligen. Je team breidt zich uit met medewerkers of je huurt andere krachten en specialisten in.

Bij het tweede stadium heb je al een beter beeld van wat je te bieden hebt. En klanten vinden jou ook met hun vragen. Maar je wilt nog vaker en gemakkelijker gevonden worden.

3) Invloed

Mensen vliegen als een zwerm vogels achter je aan.
Je wordt gevolgd, je wordt gevraagd en mensen komen naar je toe. Blijkbaar heb je iets te vertellen. Vaak is dit ook een fase waarin je nog explicieter kiest met wie je werkt en dus ook met wie niet (meer)!

Uiteindelijk is invloed het stadium waarin meer ‘vanzelf’ gebeurt. Mensen willen jou omdat jij de beste bent voor hen!

Hoe word je nu het snelst een invloedrijke ondernemer?
Hoe zorg je dat je op de meest makkelijke manier invloed hebt?

 

a) In de eerste plaats gaat het om focus.
Vraag je af waar je om bekend wilt staan.
Wat is jouw ‘super topic’ dat je opeist?
Waar kun je jezelf voor 'kronen'?
Welke 'kruimel' in de markt pik jij eruit om bekend om te staan?

Hoe specifieker je dit kunt maken, hoe meer het als een 'haak' werkt. Kies bijvoorbeeld een niche en vernauw je daarbinnen zo mogelijk nog meer. Of eis een specifiek onderwerp, product of unieke invalshoek op.

b) Geef je markt antwoord op de vraag waarom dit
jouw topic is.

Wat drijft jou om dit thema tot jouw ‘core’ te rekenen?
Vaak raakt dit een diepere overtuiging, een gebeurtenis in je leven, een hoger doel en ook jouw unieke kwaliteiten.

c) Ga spreken en presenteren over je topic.
Maak een goed verhaal en vertel dat op zoveel mogelijk plaatsen; live voor groepen, in teleseminars of webinars en netwerkbijeenkomsten. 
Als alles klopt gaan mensen namelijk over jou praten.
Invloed heeft alles te maken met volgzaamheid creëren.

Mijn voorbeeld

Ik leer expert-ondernemers en dienstverleners om wervend te spreken. Dit topic is in de jaren ontstaan, want ik begon ooit als presentatiecoach en heb het in de jaren vernauwd.
Het komt voort uit een situatie uit mijn corporate leven, waarin ik op een cruciaal moment in mijn carrière een risicovol idee verkocht voor een belangrijk internationaal gezelschap... wat ik doodeng vond.

De 'kruimelwerking' kun je zien, door op 'wervend spreken' te googelen. Dan kom je mij tegen. Nu weet ik dat er niemand uit zichzelf in google zoekt op 'wervend spreken'.
Die woorden gebruiken mensen niet uit zichzelf.

Maar...als ik me ergens mag voorstellen of 'positioneren' zoals dat met een mooi woord heet, dan gebruik ik weleens "googel maar eens op 'wervend spreken' - dan kan het niet anders zijn dan dat je mij tegenkomt."
En voilà, dan ziet de ander het kroontje dat ik mezelf heb opgezet.

Ik claim mijn topic dus door er expliciet over te zijn.
Dat is ook nodig, want niemand doet dat vóór jou.
Dat moet je zelf doen

In een presentatie zeg ik soms 'dat ik wervend spreken op de kaart heb gezet'.
En voilà, dan ziet de ander wederom de kroon die ik draag.

Heb jij ook al een goede manier om je te positioneren?

Weet jij al hoe je volgzaamheid creëert voor je markt als je het over jezelf hebt?

Wervend Spreken

Wervend Spreken

 In mijn eerstvolgende 'wervend spreken'-bootcamp,
kun je live met me aan de slag. Daar leer je stap voor stap hoe je een wervende en professionele presentatie ontwerpt, die jou en je idee verkoopt. 

Hier lees je er alles over en kun je je aanmelden