Hoe onthouden ze jou en je boodschap?

Bij een presentatie is het van belang dat jouw belangrijkste boodschap onthouden wordt. Het doel van een overtuigende presentatie is namelijk dat je publiek iets (anders) gaat doen!

Niet alleen als je publiek de zaal verlaat, maar ook nog lang
na jouw speech, lezing of webinar.

De actie die jij namelijk vraagt, vindt ook vaak plaats als jij, de spreker, niet meer in de buurt bent. Bijvoorbeeld een beslissing om iets bij je te kopen, je te benaderen of een bezoek te brengen aan je website.


Er zijn veel manieren om tot het geheugen van je toehoorders door te dringen. In dit artikel geef ik drie belangrijke tips om het lange termijn geheugen van je publiek aan te spreken.

1) Beperk je belangrijkste punten tot maximaal 3
Er leeft een soort universele neiging onder ons om alles te willen vertellen over een bepaald onderwerp en daarbij alles even belangrijk te maken. Vooral als we zelf erg begaan zijn met de materie willen we gehoord worden. Echter, publiek zit niet te wachten op veel informatie, maar op goed advies of inspiratie.

2) Herhaal je punt en breng het in diverse vormen
Je kunt beter één en dezelfde boodschap in verschillende vormen aanbieden dan veel punten op dezelfde manier.
Een uitleg van een concept gecombineerd met een verhaal uit de praktijk en een oefening waarmee het publiek iets ervaart, wordt vaak goed onthouden.

Statistisch bewijs gecombineerd met een verhaal dat de betekenis van dat bewijs in het dagelijks leven weergeeft, wordt ook goed onthouden. Kies vormen die emotie (gevoel en hart) en intellect (kennis en hoofd) combineren.

3) Laat je publiek nadenken
In het boek ‘Why Don’t Students Like School’ van schrijver Daniel Willingham staan veel inzichten in hoe het brein werkt.
Een principe dat makkelijk toepasbaar is in presentaties is “Memory is a Residue of Thought.”

Daarbij gaat het erom dat wat je je herinnert niet samenhangt met wat je wil onthouden, maar dat het een product is van waar je over nadenkt.

Enkele voorbeelden van laten nadenken op deze manier zijn:
a) Een stilte laten vallen zodat een natuurlijk reflectiemoment ontstaat.
b) Nieuwe kennis laten koppelen aan bestaande kennis: “Nu je hebt gehoord wat voor type mens dit is, ga dan voor jezelf eens na wie in je eigen omgeving deze kenmerken heeft?”
c) Herhaling met reflectievraag: “En ben je vandaag al zo iemand tegengekomen? Wat gebeurde er toen?”

Ik neem de proef op de som en vat samen. Je publiek onthoudt dus beter als je het aantal boodschappen beperkt, als je herhaalt in diverse vormen en als je reflectiemomenten activeert.

Bedenk nu even voor jezelf wat jij met deze tips gaat doen bij de eerstvolgende keer dat jij voor een groep spreekt […] :-)

Veel succes gewenst met jouw presentatie of seminar.