Hoe maak je je publiek moeiteloos hongerig naar meer?

De grootste wens die je kunt hebben als je spreekt voor je bedrijf, is dat na afloop van je presentatie hordes geïnteresseerden op je afstormen met… 

Bij jou moet ik zijn! Hoe kan ik meer van je krijgen? Dit artikel gaat over hoe je deze ‘honger naar meer’ creëert.

Verleiding kun je opwekken door het zogenaamde hiaat duidelijk te identificeren.

Het hiaat is de afstand tussen waar je potentiële klanten nu zijn [met hun pijn] en waar ze willen zijn.
Het is de route van NU naar STRAKS.

Des te groter jij als spreker het hiaat kunt duiden voor je publiek, hoe strakker je de spanningsboog spant die verlangen opwekt.
Deze ‘hiaat-spanning’ kan voor veel mensen ook ongemakkelijk zijn om te ervaren.

Jij maakt je publiek bewust van hun pijn of zorg over hun huidige situatie. Als ze deze niet onder ogen zien of het voelen, komen ze niet in actie. Als het probleem nog te comfortabel is om mee te blijven leven, zal hen dat niet uitnodigen om er iets aan te veranderen.

Ongemak is nodig om mensen in beweging te krijgen.

Als je je luisteraars door die spanning heen beweegt, kan dat dus ongemakkelijk voelen. Het is echter ook een magische beweging als ze kunnen horen van jou en kunnen beseffen (!) wie ze kunnen worden of wat ze kunnen bereiken. Het STRAKS van de route.

Als je mensen echt wilt helpen, moet je dus bereid zijn om die spanning te laten voelen. Maar dat betekent niet dat je je publiek met een rotgevoel hoeft achter te laten!

Hoe kun je deze spanning van verlangen opwekken EN je publiek met een goed gevoel uitzwaaien? 3 Praktische ideeën:

1) Geef ze waardevolle informatie zodat ze direct één of meerdere stappen kunnen maken om het hiaat een stukje te overbruggen.

* Ik geef je één methode om je spreekspanning te verlagen en die gaat over hoe je je ogen gebruikt.
 

2) Maak duidelijk dat ze er met die stappen alleen nog niet zijn, zodat je publiek weet dat er nog steeds een hiaat te overbruggen is!

* Dit is één manier, maar er zijn nog 6 andere simpele manieren.
En als je ze samen leert gebruiken, kun je eigenlijk elke publieksgrootte aan!

 

3) Benadruk dat de tips die je geeft echt veel waarde bieden. Jouw publiek dat geen expert is op jouw gebied, heeft het nodig om te horen hoe waardevol je leerpunten zijn. Ze voelen zich al ongemakkelijk en ze voelen wat ze nog niet krijgen. Je moet ze er dus expliciet aan herinneren wat ze wel hebben gekregen en dat dat goud waard is!

* Het heeft mijn leven totaal verandert, door alleen al zo te leren kijken. En dat kan ook voor jou van onschatbare waarde zijn.


Als je dit onder de knie hebt, is jouw publiek je dankbaar EN zal er een deel in jouw publiek zijn dat echt meer wil.

Veel succes met honger stillen :-)

--  --  --  --  --  --  --
Wil jij ook leren hoe je de andere 17 principes van overtuigen precies toepast om een groep of publiek naar je toe te trekken, zodat ze meer van je willen?
En naar je toe komen met "bij jou moet ik zijn!" ?

In mijn aankomende 2-daagse 'wervend spreken' bootcamp leer je niet alleen overtuigen, maar o.a. ook hoe mensen in je publiek meteen aanhaken om zaken met je te doen.

Sensational Selling Speech heet deze training en die naam heeft het niet voor niets...

Hier lees je er alles over en kun je je aanmelden.