Hoe kwetsbaarheid de deur openzet voor jouw klant

We raken helemaal vertederd door een autoriteit, expert of hooggeplaatst iemand die iets kwetsbaars laat zien. Gerrit Zalm die als een kind uit zijn dak gaat als hij op een flipperkast speelt. Koningin Beatrix die koffie omstoot of Obama die geseind wordt om zijn gulp dicht te ritsen.

De meeste mensen zijn eigenlijk niet zo dol op een ‘uitmuntend’ persoon of een expert die alleen zijn kunstjes perfect laat zien. We kunnen daar veel bewondering voor hebben, maar zullen minder snel bij zo iemand aansluiten… laat staan dat we bij zo iemand iets kopen.

Hoe ben jij zichtbaar als zelfstandige professional of ondernemer? Laat je vooral je expertise en kennis zien? Of heb jij het ook expliciet over je eigen persoonlijke kwetsbaarheden of worstelingen?

Ik denk dat jouw leven en werk een stuk makkelijker, interessanter en lucratiever wordt als jij je ook laat zien met een heel persoonlijke of zelfs kwetsbare kant.

Hieronder geef ik 3 redenen waarom dit voor jou kan werken:

  1. Onzekerheid verbindt. Als je een ander laat zien dat ‘fouten maken’ of ‘falen’ een normaal onderdeel is van het leven, nodigt dat de ander uit zichzelf ook te laten zien

     
  2. Het is makkelijker voor jezelf om je niet in te hoeven houden voor kwetsbaarheid; zodra je de moed ontdekt om dit toe te laten, groeit je zelfvertrouwen! Klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar je wekt dus vertrouwen door het te laten zien
     
  3. Een potentiële klant kan daarmee gaan geloven dat iets haalbaar wordt voor hemzelf. 

Jij staat model als de expert die ‘het’ gehaald of ontdekt heeft, maar ook zo zijn worsteling of onkunde had ooit. Daarin wil een potentiële klant zich graag herkennen. Die heeft namelijk niet alleen een perspectief nodig, in de zin van hoop op een oplossing.

Een klant wil zicht hebben op een haalbaar perspectief. Zonder het geloof in zichzelf gaat die klant namelijk niet investeren in zichzelf of zijn organisatie.

Kortom; vertel in je presentatie gerust eens over de worsteling die jij ooit had en waar je nu een ander mee helpt.
Of vertel eens over jouw ‘loodgieter syndroom’ [je weet wel: bij de loodgieter lekt de kraan thuis]. Dus waar jij voor anderen altijd een antwoord hebt en je jezelf weleens vergeet.

Dat je als financieel specialist een boete kreeg voor het te laat indienen van je jaarcijfers of aangifte.

Of dat je als strategisch consultant de kluts voor je eigen bedrijf ook eens helemaal kwijt was.

 

Je publiek kan dan helemaal wegzakken in herkenning, want iedereen is wel eens de kluts kwijt of weet het even niet meer…
Daar juist iets over zeggen maakt je als spreker onweerstaanbaar krachtig en ...aantrekkelijk.
 

Wil je leren wat je nog meer kunt doen om snel wervender te worden in je presentaties voor groepen?
In 2 dagen kun je alle ins en outs leren om je eigen wervende signature talk samen te stellen.

Hier lees je er alles over


Ik gun jou veel klanten, aanzien en snelheid in zichtbaarheid en omzet.

Fijne dag nog verder.