Hoe je conversie verhoogt

wat doe je met al je ideeen

Wat me de laatste tijd het meest gevraagd wordt, is;

“Lianne, hoe kan ik mijn conversie verhogen?”

En als ik doorvraag is de kernvraag

“Hoe kan ik er in mijn up-sell of pitch voor zorgen dat mijn conversie hoger wordt?”.
“Ik heb een webinar, een workshop of verkoopgesprekken gehad en de conversie was zo laag”.

Met conversie wordt dan bedoeld het percentage mensen dat ja zegt op een aanbod dat je doet.

Wat kun je doen om hogere conversie te krijgen?
Allereerst is het van belang om je te realiseren dat conversie niet alleen afhangt van die ene pitch, dat verkoopgesprek an sich of dat aanbodmoment alleen.

Conversie is een proces.
En echte ondernemers denken in processen, ook als het om conversie gaat.
Conversie heeft een voorfase, een tijdens-fase [event/gesprek/workshop/webinar]

En een nafase. Wat vaak vergeten wordt en waar veel conversiekracht ligt is die voorfase.

Wat doe jij vóórdat je een verkoopgesprek hebt, vóórdat je workshop, presentatie of webinar plaatsvindt waarin je klanten wilt werven?

Wat doe jij in die voorfase al om die klant eigenlijk ‘op te warmen’ voor conversie?

Er zijn een heleboel dingen die je in al die fases kunt doen en hier volgen een paar tips voor die voorfase.

En het eerste wat je je af kunt vragen voor die voorfase, hoe je die ‘koude prospect kunt opwarmen voordat je elkaar ontmoet is “in hoeverre kent deze persoon mij al persoonlijk?’

Mensen doen zaken met mensen. En hoe eerderje al over jezelf kunt delen

met die webinarbezoeker of die persoon waar je een gesprek mee hebt, hoe eerder jij al de vertrouwensband creëert.

De tweede vraag die je je kunt stellen is “in hoeverre is deze nieuwe klant al bekend met mij als expert? Wat heeft ie al over mij kunnen zien, horen of lezen om te weten dat ik de eerste, de beste, de enige of in ieder geval hier heel goed in ben d.w.z. in het oplossen van probleem A of B voor deze klant.

En de derde vraag die je je kunt stellen is “in hoeverre geef ik de zogenaamde ‘impression of increase’ af. En met de ‘impression of increase’ bedoel ik het gevoel en de ervaring die die toekomstige klant al van jou kan hebben, dat jij er bent om er beter van te worden.

Dat die toekomstige klant al gaat denken en voelen, hé als ik bij deze ondernemer rondhang, als ik iets met deze expert ga doen dan groei ik, dan word ik er beter van, dan kan ik ergens van profiteren.

Kortom; increase, dus toename.

Welke vormen heb je dan in die voorfase om iemand met jou kennis te laten maken als persoon, expert en met jouw ‘impression of increase’?

  1. Je kunt ervoor zorgen dat ergens in dat voortraject die toekomstige klant testimonials van je ziet. 
    Voordat ik een gesprek heb met een prospectieve klant kan het zijn dat ik iets toestuur waarin testimonials staan.
     
  2. Je kunt ook een video laten zien voordat je elkaar ontmoet. Stel jij nodigt mensen uit voor je webinar, dan kun je wellicht voordat het webinar plaatsvindt al één of twee contactmomenten creëren, waarin een korte video wordt vertoond. Een video waarin je meer persoonlijk kennismaakt, jij jezelf als expert positioneert en je iets deelt waardoor die ander voelt ‘hé hier word ik beter van’.
     
  3. Een derde vorm is door die toekomstige klant al aan het werk te zetten. Geef die klant een stukje van je dienst, een oefening of bijvoorbeeld een assessment, maar laat die toekomstige klant al in de ervaring stappen. Ook al is het maar een klein stukje.
     
  4. Het kan ook helpen als je al een stukje preview geeft uit je webinar.
    Een stukje uit je webinar vooraf delen. Iets dat je evengoed ook presenteert in je live webinar, maar dat al naar voren trekt en eerder uitdeelt [front-loading].

Dit zijn zomaar een paar manieren en redenen waarom jij je klant al in de voorfase kunt opwarmen, zodat je uiteindelijk meer conversie haalt.

Laat hieronder weten wat je van deze tip vindt of deel wat jij al doet om in die voorfase bekend met jou te worden en wat een stap is in jouw conversieproces.

Ik wens je heel veel conversie en omzet.