Hoe je met je eigen innovatie-indruk superaantrekkelijk wordt

superaantrekkelijk

Nieuw heeft iets aantrekkelijks.

Ons brein licht op en geeft fijne stofjes aan ons systeem als we in aanraking komen met nieuwe dingen. Mits we er niet mee overladen worden, zoeken en waarderen we nieuwigheden; een nieuw kapsel, nieuwe kleding, een nieuw idee, een nieuwe gadget, een nieuwtje op Facebook of een nieuw level in een spel.

Er zijn zelfs onderzoeken die erop wijzen dat regelmatige confrontatie met nieuwe dingen ons geheugen en leervermogen verbetert.

Iets nieuws introduceren bij je publiek of volgers, maakt jou ook erg aantrekkelijk voor klanten. De ‘feel-good’ van nieuwe dingen die je deelt, geeft een prettige plakkerigheid. En dat is goed voor je branding en voor het krijgen van klanten.

Om met iets nieuws te kunnen komen, hoef je geen uitvinder te zijn.
Je hoeft alleen maar bewustzijn te creëren over hoe jij je eigen -wat ik noem- ‘innovatie-indruk’ kunt achterlaten.

Van klanten hoor ik soms dat ik ze dingen leer, waarover ze nooit eerder hebben gehoord. Dat ervaren ze niet alleen als prettig, maar ze labelen het zelfs als ‘intrigerend’ en erg aantrekkelijk. ‘Verslavend’ vertelde een e-zine lezer mij ooit…

[Ok, ik moest er 2 keer over nadenken of ik dit wel zou schrijven, want je zou ook kunnen afhaken met ‘poeh-poeh’. Ik neem het risico maar, zodat ik kan delen hoe jouw klanten jou als aantrekkelijk gaan ervaren… en mogelijk meer dan dat.]
 
Het woord ‘nieuw’ komt ook voor in lijstjes met ‘power words’ van veel beroemde copywriters. En door een supermarkt lopen zonder een product of sticker met ‘nieuw’ of ‘vernieuwd’ tegen te komen, is mij nog niet gelukt.
Dat is niet voor niets. Nieuw wekt een reactie op.

Hoe kun jij vernieuwend zijn, zonder urenlang naar iets nieuws te zoeken en wanneer je denkt dat je geen innovator bent?
Of je nu een presentatie geeft, een video deelt of online teksten verspreidt… ook jij kunt deze ‘innovatie-indruk’ teweeg brengen.

Hier zijn 5 tips over hoe jij je ‘innovatie-indruk’ kunt afgeven, zodat je meer verlangen kunt opwekken bij anderen om je te willen volgen en met je te willen werken.

  1. Deel met jouw publiek hoe jij jezelf verbetert. Je kunt het hebben over hoe je een coach inhuurt, events of congressen bijwoont, hoe jij aanpassingen in je systemen of manier van werken aanbrengt of hoe je voor eigen rekening en op je eigen manier met iets experimenteert of aan research doet. Mensen gaan graag om met mensen die verbeteren, verfrissen en vernieuwen.

  2. Kom met iets waarvan je kunt zeggen, “Ik ben de eerste die….”.
    Bijvoorbeeld “Ik ben de eerste die gelooft dat oogcontact maken als je voor een groep spreekt, onzin is” -of- [let op de eenvoud] “Ik ben de eerste die dit T-shirt binnenste buiten draagt”. Alleen al door de moed te hebben om te zeggen “Ik ben de eerste” zaai je je ‘innovatie-indruk’.

  3. Deel je ontdekkingen. Realiseer je vooral dat dit geen groot ding hoeft te zijn; als anderen horen dat jij als expert een ontdekking op gebied van X, Y of Z deed, dan is dat genoeg om de indruk van nieuw af te geven. Je hoeft ook echt niet de eerste te zijn met die ontdekking.

    Toen ik ooit begon als presentatiecoach en mijn contactenlijst voornamelijk groeide door gratis te spreken voor groepen, ontdekte ik dat de kwaliteit van een lead uit het geven van presentaties vele malen hoger was dan een lead die ik online kreeg. Iemand die bij mij in de zaal zat, werd sneller klant en ook vaker een high-end klant. Ik zal vast niet de eerste zijn die dat soort metingen deed, maar die ontdekking vonden mijn klanten inspirerend en waardevol.

  4. Geef jezelf toestemming om je eigen woorden of combinaties van woorden te creëren. Ik weet niet eens of de term ‘innovatie-indruk’ wel bestaat! [Vanaf nu wel natuurlijk.] Of misschien ga ik wel ‘innovatie-perceptie’ gebruiken. Met je eigen woorden geef je je publiek zeker iets wat ze nog nooit eerder hebben gehoord. ‘Hiaat-spanning’ en ‘interactie-intelligent’ zijn termen die ik ooit eerder gebruikte. Uit feedback van mensen weet ik dat deze woorden zelfs tot een fysieke reactie hebben geleid. Onderschat het effect dus niet!

  5. Kijk over de grenzen van je eigen expertise, topic of branche heen.
    Dit is waar onconventionele en innovatieve ideeën bijna als vanzelf op je af komen! Het enige wat je publiek van jou nodig heeft, is jouw ‘point of view’ op een stukje van je expertise. Jouw zienswijze op die expertise bezien vanuit een andere invalshoek of in combinatie met andere expertisegebieden.

    Hier is een prachtig voorbeeld van wat er mogelijk is als je oog hebt voor combinaties.
    Red Bull werkte ooit samen met Snap!-Orlando en enkele fotografen.

    Ze bevestigden lampen aan wakeboards en legden een en ander vast op foto en film in het donker. Er ontstond een combinatie van sport en kunst. Wakeboarding is niet nieuw, lampen plaatsen op bewegende objecten ook niet en fotografie in het donker evenmin. De combinatie echter voelt als een innovatie. Red Bull werd daarmee niet alleen een benchmark in de eigen bedrijfstak maar ook voor kunstenaars. Fascinerend nietwaar?

Ik geloof dat ik de eerste ben om een artikel te schrijven over innovatie-indruk of innovatie-perceptie. Dit vergde van mij alleen maar over wat grenzen heen te kijken.
Wees eerlijk… was dit ook voor jou niet een klein beetje intrigerend?
Je hebt het in ieder geval tot hier gelezen. ☺

Word je bewust van de momenten waarop jij gedachten, inzichten of invalshoeken hebt die anderen de indruk van ‘nieuw’ kunnen geven. Soms is dat wat voor jou voor de hand ligt, net hetgene wat voor anderen intrigerend en inspirerend is. Deel het en je bent superaantrekkelijk voor jouw markt