Is jouw klant een boom of een bos?

klantprofiel

Ze hadden elk heel uiteenlopende probleemvragen, de 3 klanten die ik coachte afgelopen week. De oplossing echter was voor alle 3 dezelfde. Het echte probleem was namelijk dat ze zelf niet het verband legden tussen hun issues en de werkelijke oorzaak. En ik krijg wel vaker vragen van die orde.

Issues als:
    • “Ik krijg het maar niet voor elkaar dit product of deze dienst binnen mijn businessmodel vorm te geven.”
    • “Ik trek alleen mensen aan met te weinig geld en daar ben ik klaar mee.”
    • “Ik blijf maar wollig schrijven als ik een artikel wil maken.”
    • “Ik krijg die teksten voor mijn advertentie maar niet voor elkaar.”
    • “Hoe vind ik de juiste leads voor mijn dienst?”

Het echte probleem?
Het niet helder hebben van je ideale klant profiel. Ook wel bekend als doelklant-profiel, buying-persona, avatar of perfect customer profile.

Je zult er vast weleens eerder mee in aanraking zijn geweest.
Of zelfs gedacht hebben ‘dat over die ideale klant, dat weet ik nu wel!’

En dat is precies de reden waarom ik het weer onder je neus duw.
Een idee leren over marketing en sales, dat kunnen we allemaal.
De winst zit ‘m in het juist implementeren ervan! En hier staan expres de woorden ‘juist’ en ‘implementeren’ bij elkaar.

Waar begint ‘juist’ dan als het gaat om het profiel van je ideale klant?
De meeste ondernemers zien hun klanten als een groep en communiceren naar hun klanten als een groep.

Ga voor jezelf maar na.
Als iemand je vraagt ‘Voor wie werk jij?’ –of- ‘Wat voor klanten heb je?’
Komt er dan bij jou een plaatje van 1 persoon naar boven of een groep mensen? Gekscherend vraag ik mijn klanten wel eens ‘Zie je dan een boom of een bos?’
En wees eerlijk.

In groepen denken en communiceren maakt alles moeilijker, wolliger en stroperiger. Want steeds ben je onbewust bezig om heel veel hoofden af te checken om te voelen of je bericht of product wel past.

Om een grote groep mensen te kunnen overtuigen om je product of dienst te kopen, is het dus heel handig om een communicatiestijl te ontwikkelen die elk van je prospectieve klanten aanspreekt op een gepersonaliseerde manier.

Dan voelt je klant dat jij relevant bent, dat jij precies de oplossing hebt die die klant nodig heeft en kun je een veel meer solide relatie opbouwen.

Juist implementeren begint daarom bij ‘door het bos de juiste boom’ zien.

Begin bij het in kaart brengen van je ‘Avatar’. Oftewel: maak een mentaal plaatje van één persoon die de karakteristieken bevat die voor jou de ideale klant vormen.
Geef die ‘Avatar’ ook een naam. Bijvoorbeeld René. Maak desnoods een tekening of moodboard van René. En beschrijf alle karakteristieken van René.

Net zo lang tot je precies weet over wie je het hebt als je iets voorbereidt, tegen wie je ‘praat’ als je schrijft of creëert. Daarmee verhoog je de kans exponentieel dat je je beste klant raakt én aantrekt.

Uiteraard vraagt dit dat je de juiste checkpunten hanteert voor ideale klanten en dat je de juiste kenmerken inventariseert.
Voor mezelf en mijn eigen klanten gebruik ik daar een handige tool voor; mijn Client Clarity Sheet.


Hier kun je gratis hetzelfde proces downloaden als waar ik mijn topklanten door heen coach [in toegankelijk Engels].
Elke keer als ik het zelf doe of een van mijn klanten dit doet, gaan er strategische lichtjes branden. Maak gebruik van dit proces!


Voelt het überhaupt niet meteen lichter en makkelijker om een artikel, webinar of dienst af te stemmen op één individu in plaats van op een groep die je nooit precies voor je kunt zien?
Ook je taal wordt veel specifieker en dus krachtiger als je de motieven, problemen en voorkeuren van jouw ‘Avatar’ kent.
En René of Danielle of Hans wil dan meer van jou!

Een andere reden om dit proces nog eens goed te doorlopen, is dat in de loop der tijd dingen veranderen. Jij verandert, de wereld verandert en dus ook René verandert. Het kan zelfs zo zijn dat je toe bent aan meerdere ‘Avatars’ voor verschillende lagen van jouw diensten of voor verschillende producten.
Dus regelmatige herijking, zeker als je een groeiondernemer bent, loont enorm.

Kortom. Blijf je bomen door je bos van klanten zien!
Dat versterkt je omzet en business in totaliteit en maakt het jou makkelijker om je klant te bereiken en te helpen.

Ik hoor graag hoe jij dit ‘ziet’ en wat jij hebt ontdekt bij het uitwerken van jouw Client Clarity Sheet.

Veel succes!