Hoe je klant aanhaakt

hoe_je_klant_aanhaakt

Marketing is overal om ons heen en we zijn er allemaal gevoelig voor.
Veel sales- en marketingprincipes zijn gebaseerd op psychologie en met name op diepgewortelde motieven. Zelfs als je het doorziet of snapt wat er gebeurt, blijft het op je inwerken. Ook op mij.
Iemand die zegt dat ‘ie ongevoelig is voor marketing, reclame of verkoop, geloof ik gewoonweg niet.

Onlangs had ik het weer. Ik wist zelfs hoe ik getriggerd werd. Ik snapte het door en door… en toch lag het product ineens in mijn boodschappenkarretje.

Wat gebeurde er precies?

Ik liep in de supermarkt om een paar items te halen die thuis niet meer op voorraad waren. Mijn oog viel op een stuk geitenkaas met een opvallende sticker [les #1 trek de aandacht van je klant]. Ik ben dol op alle soorten kazen, maar ik kwam helemaal niet naar de supermarkt voor kaas.

Weet hoe je klant in elkaar steekt

Eenmaal mijn aandacht getrokken, ging ik ook lezen wat er op de sticker stond. Misschien heb je zelf ook weleens zo’n opvallende sticker gelezen? Als ik de kaas die dag zou meenemen, zou deze 35% goedkoper zijn dan normaal. De houdbaarheidsdatum zou spoedig verstrijken.
Het stuk geitenkaas in kwestie had een normale prijs van rond de 4 euro en als ik het meteen meenam maar 2,60 euro.

Deze deal voelde interessant, maar was niet genoeg om mijn hand te sturen en zo het ding in mijn kar te leggen [les #2 wek interesse desnoods met schaarste, aandacht alleen is niet genoeg].

Ik ging pas echt overstag toen ik de korte tekst onder de korting las: “Weggooien is zonde”. Toen kon ik het niet meer niet oppakken. Ik werd gewoon gestuurd en ik wist nota bene waarom.

Ik vind het namelijk belangrijk om duurzaam met bronnen en voedsel om te gaan.
Als ik iets moet weggooien, dan vind ik dat zonde.
Ik stond mezelf verdorie gewoon toe te spreken toen ik de tekst over weggooien las op de sticker!

En de marketingafdeling van de supermarkt wist dat al. Zelfs lang voordat ik de supermarkt binnenliep. En als een vis aan de haak, kwam ik niet meer los ☺ [les #3 weet hoe je klant denkt en praat en praat op dezelfde manier terug].

Ook voor jouw marketing is het van belang dat je goed weet hoe je klant in elkaar steekt.

  • Hoe goed ken jij jouw klant?
  • En welke gedachten en motieven ken je van hem en/of haar?
  • Waar identificeert jouw klant zich graag mee?
  • Wat hoor je bij herhaling terugkomen als je in contact bent met klanten?

Daar zit namelijk jouw haak verborgen.

O ja, een laatste puntje. De kaas lag weliswaar plots in mijn winkelwagentje,
maar ik was er ook blij mee.
Die avond er lekker van genoten bij een glas wijn, samen met mijn man.
Achteraf fijn dat de supermarkt moeite heeft gedaan voor me.

[#bonusles] Je klant wil beïnvloed worden en geholpen worden bij keuzes die het leven beter maken. Dus schroom niet om hier slimmer in te worden.

Ik hoor graag hoe jij je klant laat aanhaken in de reacties hieronder.