Hoe je promotieschaamte doorbreekt

zelfpromotie

Veel ondernemers zijn bang om ‘pusherig’ over te komen wanneer zich een uitgelezen kans voordoet om te promoten of te verkopen zoals bij presentaties, workshops, webinars en verkoopgesprekken.

Maar als je naar de ‘grote namen’ kijkt, laten we zeggen de internationale expert miljonairs [kies er maar een paar die jij kent], … hebben zij niet een enorme fanbase [10 duizenden vaak]?
En nodigen zij niet constant mensen uit om in te gaan op een aanbod en op een manier dat ze zich daar goed bij voelen?

Ik bestudeer dit soort mensen graag. Ik vraag me dan af wat het is in hun doen en laten waardoor zelfpromotie zo makkelijk voor hen is?
In mijn internationale business avonturen, vraag ik het hen ook en dit is wat ik tot nu toe weet:

1. Ze hebben de mindset dat heel veel mensen helpen en dus blijvend mensen uitnodigen om JA te zeggen, veel meer de moeite waard is om energie in te steken dan in:
… wat andere mensen van je vinden
… het risico om niet leuk gevonden te worden
… of de kans dat je een ander een oncomfortabel gevoel zult geven.

En denk hier eens over na…
Waar gaat jouw aandacht vaak onbewust naar uit?
Waar steek jij werkelijk je energie in?

2. Ze zijn er niet aan gehecht dat jij in het bijzonder JA zou moeten zeggen op hun aanbod. Ze zijn meer in het proces van delen, dingen aan anderen leren, verbinden en… [wederom] uitnodigen.

Ze handelen uit overvloed, want ze kunnen zichzelf vertrouwen dat ze blijvend kunnen vragen en uitnodigen. Ze hebben voor zichzelf een vliegwiel van uitnodigen gecreëerd.
Het gevolg is dat ze meer plezier en resultaten hebben als ondernemer.

3. Deze ‘ster-ondernemers’ hebben een innerlijk ‘weten’ dat mensen beïnvloed, aangetrokken en uitgenodigd willen worden.

Ditzelfde punt raakte me ook toen ik Dr. Robert Cialdini hierover hoorde spreken in een interview dat online copywriter Aartjan van Erkel ooit hield met hem. Cialdini is onderzoeker en de autoriteit op het gebied van ‘Invloed’, de gelijknamige titel van zijn bestseller.

Cialdini formuleert het zo: “If you are scrupulously ethical in your branding, positioning and the way you communicate, then people want to be influenced by you. They want to follow you, they look for it and they will not try to deflect it.”

Mijn vertaling hiervan is: “Als je consciëntieus ethisch bent in je branding, positionering en de manier waarop je communiceert, dan willen mensen beïnvloed worden door jou. Ze willen je volgen, ze zoeken ernaar en zullen niet eens proberen om uit te wijken of je te vermijden.”

En dat mag een opluchting zijn voor ons, denk je niet?
Misschien is het daarom dat we (nog) geen multimiljonairs zijn?
Alhoewel ik het idee heb dat ik al redelijk op weg ben met mijn ‘uitnodigings-vliegwiel’, vind ik dat ik zelf ook nog kan leren van wat ik hier opschrijf ☺.

Laten we dus ‘scrupulously ethical’ zijn en ons schaamteloos promoten!

Hoe is dit voor jou?

Denk eens terug aan een situatie waar je je inhield om jezelf te promoten, om je aanbod superaantrekkelijk te maken of… om JA van een potentiële klant te vragen.
Welke gedachte hield je tegen?
En welke gedachte of welk perspectief kun je hebben na het lezen van dit artikel?

Ik hoor hieronder graag jouw inzichten.