De 3 ingrediënten voor blijvend succes

De laatste tijd spreek ik veel ondernemers.
Het grootste probleem dat ze in hun dagelijkse doen ervaren, is overvoerd raken. ‘Overwhelmed’ zijn met keuzes, zaken die ze volgens hen moeten en de veelheid aan rollen die ze vervullen.

Als ondernemer denk je ook voortdurend ‘naar voren’; de toekomst of de weken of maanden die gaan komen.
En als je je al ‘vol’ voelt, dan kan deze ‘overwhelm’ zich gaan opstapelen.

Ondernemers die zich overvoerd voelen zijn gevoeliger voor afleiding, voor uitstellen en voor ander niet-productief gedrag.
Meestal geen recept om je succesvol te voelen.

En succesvol voelen is naar mijn idee je beste voorspeller voor daadwerkelijk goed draaien als ondernemer.
Ik schep graag wat duidelijkheid in de chaos.

Succesvol voelen in ondernemerschap gaat naar mijn idee over de volgende 3 dingen.

1] Zelfvertrouwen, voelen dat je het wil EN kan.
Je competent en empowered voelen.
Je hoofd moet er ook naar staan.
Dat wordt vaak mindset genoemd.

Ik vat het als volgt samen: de kwaliteit van je denken moet zó zijn, dat je ziet dat je het kunt EN dat je er zin in hebt.
Dat je hart bij allerlei ondernemersstappen harder gaat kloppen, omdat het een huppeltje maakt EN omdat het spannend mag zijn.

Je moet zin hebben in de acties die je met jezelf afspreekt. Daar mag best een stretch in zitten met stappen die buiten je comfortzone gaan, maar niet zodanig dat je ervan in de paniekzone komt.

Alles wat je wil maar nog niet hebt, ligt buiten je comfortzone.
Het ligt in ieder geval buiten je huidige ‘sfeer’ van handelen.
Het mooie van ‘sfeer’ is, is dat je dit –soms met wat hulp van anderen- zelf kunt creëren en levend kunt houden.

2] Een strategie of route hebben die werkt, zodat focus ontstaat.
Volgens mij is de belangrijkste oorzaak van overvoerd raken geen helderheid hebben over waar je je tijd het best aan kunt besteden, zodat je op je best onderneemt. Focus schept ruimte.

Het loont om te leren hoe de dingen in ondernemersland werken en hoe jij jouw werkende strategie vindt.
Hoe je een levensvatbare en renderende propositie creëert, hoe je leads aantrekt en ze tot betalende klanten omzet.
Dat is de basis.

3] In beweging komen en blijven, want alleen dan kun je bijsturen en leren ondernemen. Dat kan niet als je stilstaat. Stilstaan betekent ook in je comfortzone blijven.

Als je ambitie hebt, zul je je uiteindelijk in je comfortzone minder goed voelen over jezelf. Het kan zelfs leiden tot erger; ondernemersmoeheid.

In beweging blijven betekent voor de meeste ondernemers ook accountability; dat anderen je houden aan je afspraken met jezelf.
Want je weet dat comfort aan je blijft trekken, ook als je diep van binnen liever groeistappen neemt en je eigen ‘masterplan’ [wat dat ook is voor jou] realiseert.

Zelfvertrouwen, Strategie en Beweging
Als je deze 3 zaken inbouwt en beschermt in je ondernemerschap, dan bouw je niet alleen aan een succesvol fundament, maar ook aan een proces waar je happy van wordt.

If there is no joy, what’s the point?
Succes zonder plezier of vervulling is geen succes.
Niet voor mij althans.

Vertrouwen, Strategie en Beweging
In je eentje is dat een zware opgave en ik help je daar graag bij. Hier ben ik ook goed in en ik zet mijn talent graag in voor jou.

Ben je al een tijdje aan het ondernemen als dienstverlener, maar heb je nog geen stabiele 6-cijferige omzet?
Wil je wel het gevoel hebben dat je met jouw masterplan succesvol bent?

Kijk dan eens op Best Business Foundation.
In april start een nieuwe cyclus en daarom is het nu al een mooi moment om te overwegen mee te doen of met mij in gesprek te gaan hierover.

Veel succes met jouw groeipad en succesgevoel.