Uurtje-factuurtje is niet dom

Afgelopen maanden lanceerde ik een nieuw concept in business-coaching en in zo’n periode spreek ik veel met prospectieve klanten.

Je leert je klant pas echt kennen als je je met hem of haar verbindt en een goed gesprek hebt.

In deze gesprekken werd meerdere malen een kwestie aangekaart die grote vormen kan aannemen en die ondernemers hindert.
Ik hoorde ze vertellen over een trend onder ondernemers, met name ondernemers die hun bedrijf nog opbouwen, die me pijn deed.

Onnodig ook.

Wat blijkt…
Steeds meer ondernemers voelen zich slecht en dom, omdat ze hun tijd voor geld verruilen.

Overal op social media valt te leren dat je als dienstverlener niet meer je tijd voor geld moet verruilen.
En volgens sommigen ben je ook pas echt slim bezig als je ‘productised’ [van je dienst een standaardproduct maakt] en online onderneemt [online-programma’s of producten verkoopt].

Je tijd verkopen zou dom zijn.
Een-op-een coaching wordt soms al als ouderwets afgeschilderd.
Over maatwerk mag je eigenlijk niet praten en uurtje-factuurtje is uit.

Wat mij betreft meestal niet waar en dus hoog tijd voor een ‘reality check’.

Online ondernemen is heel erg aantrekkelijk.
Ik doe het zelf al jaren [stond zelfs nog met een groot interview in het prachtige boek van Veron Goemans getiteld ‘Vrouwen Online’].
Online ondernemen kent ongelimiteerde mogelijkheden om op te schalen ook.

Het is echter niet voor iedereen passend.
Voor ondernemers in de opbouw van hun bedrijf is het vaak juist helemaal niet passend.

Voor verreweg de meeste kennisondernemers ziet de meest logische volgorde er als volgt uit als het gaat om inkomensstromen:

1] Actief inkomen

Denk aan een-op-een coach of advisering, een behandeling geven, een ontwerp maken, betaald een project uitvoeren of op commissiebasis verkoopgesprekken voeren.
Betaald worden voor een presentatie. Een VIP-dag doen.
Met uurtje-factuurtje doelt men op actief inkomen.

En laat ik meteen duidelijk zijn; actief inkomen is ook nog steeds de snelste weg naar omzet.

2] Opgeschaald inkomen

Het werken in groepen of andere vormen van meerdere klanten tegelijk bedienen. Denk aan workshops, (wellness-)retraites, trainingen en andere groepsprogramma’s. Een sportschool is ook een voorbeeld van veel klanten tegelijk helpen.

3] [Semi] Passief inkomen

Dan hebben we het echt over producten verkopen of online-programma’s.
Een boek zou je ook als passief inkomen kunnen zien.

Online producten creëren en succesvol lanceren is een vak apart.
Het vraagt vaak om werken volgens een high-flow model, waarbij je een behoorlijke investering doet in tijd en geld om een ‘hoge golf’ aan leads blijvend binnen te trekken.

Voordat je een stabiel inkomen uit online opschalen verdient, moet je volgens mij eerst… de klant goed leren kennen!
En de klant leer je het best kennen als je rechtstreeks en betaald met hem of haar werkt!

Actief inkomen of ‘uurtje-factuurtje’ is vooral in de opstartjaren zeker niet dom. Sterker nog; voor de meeste ondernemers een gezonde route en nodig om een fundament te leggen voor zowel marketing en verkoop als voor het leveren van de dienst.

Ervaring opdoen in het werken met klanten waar je actief inkomen uit verdient, is lonend naar de toekomst toe.
Je kunt namelijk belangrijke ontdekkingen doen die het jou makkelijker maken om later succesvol op te schalen en/of online te ondernemen. Ontdekkingen zoals:
    • Je signatuur, methode of werkwijze en die in kaart brengen
    • Je waarde steeds beter zien en hogere prijzen vragen
    • Je meerwaarde en onderscheid herkennen.

Allemaal alleen mogelijk als je in contact bent met de betalende klant.
En ja, als je het goed doet, dan ontstaat er een moment dat je wil opschalen of online wil gaan handelen.

Ik had nooit mijn online-programma’s kunnen ontwerpen, laat staan kunnen verkopen, als ik niet eerst ‘actief’ met klanten had gewerkt.

Rust uit in de gedachte dat elke ondernemersfase een eigen vorm mag hebben en dat jij een voorkeursvorm mag hebben.
De praktijk wijst uit dat er uiteindelijk een mengvorm ontstaat.

Ben je al een tijdje aan het ondernemen met betalende klanten
en heb je moeite om je juiste volgorde of focus te vinden in je ondernemersactiviteiten?
Zoek je naar begeleiding om bijvoorbeeld van actief naar opgeschaald inkomen te groeien?

Kijk dan eens op Best Business Foundation voor compacte en gepaste hulp daarbij.

Keep going!