Hoe een vliegende start als ondernemer eruit kan zien

Vliegende Start

Mijn lieve, vindingrijke en ondernemende echtgenoot is 1,5 maand geleden voor
zichzelf begonnen en met zijn nieuwe bedrijf Wifi for me maakt hij een vliegende start.

Met zijn bedrijf biedt hij een oplossing voor iedereen die [tijdelijk] behoefte heeft
aan goed en veilig internet door middel van verhuur van wifi hotspots inclusief data.
Mobiele wifi-oplossingen voor op vakantie, tijdelijk verblijf of voor plekken waar
het moeilijk is om goede wifi te krijgen per kabel.

En met recht kan ik zeggen ‘vliegende’ want het gaat hard!
De klantendatabase wordt namelijk gevuld as we speak.

Dit ‘vliegen’ komt overigens niet door Facebook-advertenties,
Instagram, webinars, gratis weggevers of een nieuwsbrief.
Dat gebeurde door de basics van ondernemen serieus te nemen.

De belangrijkste 3 zet ik hieronder op een rijtje.

1. Bied een oplossing voor een probleem dat mensen opgelost
willen hebben of een invulling van een fundamentele behoefte.
Als het kan beide!

Hier kan ik kort en krachtig over zijn.
Uiteindelijk moeten klanten echt willen wat je biedt. Dat gaat het
snelst als je een probleem oplost waarvoor ze je willen betalen.
Hoe bewuster je klant al is van het probleem en de impact die het
heeft, hoe dorstiger deze is.

Als je op een plek bent waar je geen wifi hebt, terwijl je er wel over
wilt kunnen beschikken dan is dat frustrerend.

Heel lang zonder internet zijn, ervaren de meesten onder ons al als
een gemis aan een fundamentele behoefte. Gemis aan verbinding,
informatie of erbij horen bijvoorbeeld.

2. Beweeg voordat je ‘er klaar voor bent’.
Begin met werven nog voordat de website en visitekaartjes
klaar zijn.

Build the plane while you are flying it. Maar ga niet het interieur van
het vliegtuig bekleden als de vleugel er nog aan moet. Eerst kunnen
vliegen, dan een mooie stoel. De juiste focus?
Zorg dat je een aanbod hebt en land klanten.

Ga in gesprek met ze. Gesprekken veranderen alles.

Land klanten!
Betalende klanten welteverstaan (anders zijn het geen klanten).

Verzamel je eerste cases. Met ervaringen waarvoor betaald is, leer je
meer over je dienst of product en hoe je aan de volgende klant komt.
Ga naar buiten, bel mensen en kom in contact.

Gebruik het netwerk dat je kent en als je op ‘Nee’ stuit, vraag dan
altijd of je contactpersoon anderen kent voor wie jij en je oplossing
wel passen.
Pas in het contact met klanten leer je echt waar je hem mee helpt.

Denk niet dat je het van tevoren allemaal weet, maar sta open
voor wat je ontdekt. Laat je verrassen door mogelijkheden die
klanten je aandragen.

Zo was het eerste idee om tijdelijk mobiele wifi aan te bieden voor
gezinnen die op vakantie gaan. Wij als gezin hadden tijdens onze
laatste vakantie al een eigen wifi-hotspot mee. Fantastisch was dat.

Ik kon af en toe contact houden met mijn support-team en de
kinderen konden hun chatvrienden en social media bereiken. Maar we
kenden ook de pijn van karig internet dat dan alleen bij een receptie
of restaurant van een camping of vakantiepark beschikbaar is.
En waar de aanwezige jeugd de hele bandbreedte wegtrekt, zodat iets
simpels als e-mail checken tot een kansloze actie wordt gemaakt.
Dat moest echt anders kunnen en zo is het eerste idee geboren.

De eerste klant was echter geen gezin.
Hij kan niet eens als consument gezien worden.
Het was een ondernemer uit de uitzendbranche die hoogwaardig
personeel afkomstig uit het buitenland tijdelijk uitzendt en huisvest in
Nederland.

Zijn pijn was dat deze mensen niet voor hem willen werken als er
geen goede wifi in de tijdelijke huisvesting aanwezig is. Deze klant
huurt de oplossing ook niet voor 1, 2 of 3 weken, maar voor een jaar!
Hij is superblij.

In plaats van alleen korte verhuur aan consumenten, kwam lange
verhuur aan bedrijven ook bovendrijven.
Deze ontdekking vroeg om bijsturing van de vliegkoers.

Inmiddels zijn ook een botenverhuurder, een chaletverhuurder, een
schoonmaakbedrijf en accountantskantoor aangehaakt.

En dit begon met... bewegen.
Offline bewegen hoofdzakelijk.
Op het moment van publiceren van dit artikel is de website namelijk
nog niet live. En dat mag geen reden zijn om je bedrijf uit te stellen.


3. Zorg voor positieve energie. Omring je niet met mensen die
alleen maar beren op de weg zien, maar die geloven in jou en
je idee.

Twijfels zijn er gewoon als je buiten je comfort-zone treedt.
Tegenslagen ook. Maar blijf gefocust met een positieve energie.

En juist als dingen tegenzitten, is het belangrijk dat je in de energie
van ‘vertrouwen’ kunt baden, in plaats van de energie van ‘zie je wel’
of ‘zou je dat wel doen?’

Richt je energie op de dingen die lukken, vier je successen, hoe klein
ze in het begin ook zijn.

Vertrouwen is namelijk de factor die je gaande houdt.

Succes met vliegen als ondernemer!
 

PS: Heb je zelf tijdelijk of langere tijd behoefte aan mobiele wifi.
Hier lees je of er een oplossing voor je is.