Hoe sales direct verband houdt met vrijheid in je business

Een poos terug hadden we thuis een goed vriend te eten. Laten we hem voor het gemak Roel noemen. [Zo heet hij natuurlijk niet, maar is niet belangrijk]. We hadden hem al een hele tijd niet meer gesproken.

Roel is een zeer getalenteerde, competente en succesvolle consultant. 
Daarom viel mijn mond open toen hij het nieuws deelde dat ie een nieuwe baan had.
Yep, een j-o-b.
 
Voordat ik de kans kreeg een vraag te stellen, begon hij zich al te verdedigen;
“Weet je, ik voelde me toch alleen en ik vind het leuk om collega’s om me heen te hebben.
Ik kan hier veel reizen en ik werk met allerlei verschillende mensen. Bovendien liggen er ook mooie uitdagingen op me te wachten waar ik me echt in kan vastbijten”.

Ik was even stil en ik had niet het gevoel dat ik wist waar de schoen precies knelde.
Bovendien herinnerde ik me nog heel goed dat hij voor zichzelf was begonnen omdat VRIJHEID echt heel belangrijk voor hem is. Hij is ook het type persoon dat eigenlijk ‘nergens past’. 

Na het ‘groene gras’ gedeelte, kwam de pijn naar boven;
"… dat netwerken viel me zwaar en het leverde eigenlijk te weinig op”
“…het is ook moeilijk om goede tarieven te krijgen”.

En na nog een handjevol klaagverhalen trok hij zelf een conclusie: 
“Ik vind het gewoon moeilijk om mezelf te verkopen!”
Ondanks het feit dat een groot deel van zijn inkomen tot dat moment
bestond uit commissies die hij verdiende door voor anderen te verkopen…

Voor mij is zo’n verhaal ronduit pijnlijk…
Ik weet gewoon dat het zo niet hoeft te zijn.
 
Deze ‘leider’, want dat is wat hij in wezen is, liet op de een of andere manier zijn angsten luider spreken dan zijn waarden en verlangens. Hoe slimmer de expert, hoe groter de mismatch in de relatie met ‘verkopen’ soms lijkt te zijn..!
 
Tegelijkertijd snap ik hem heel goed, want ik kom zelf uit een situatie waarin ik alles dat met verkopen te maken had, afwees.
 
Wat is dan het medicijn, zodat je in plaats van allergisch juist verliefd wordt op verkopen?
Want dat is nodig om echt succesvol te zijn in welke business dan ook.
Geen sales, geen business, geen niks niet. Punt.

Ik deel graag 3 krachtige stappen om snel juist de kant van verkopen op te bewegen. 

1] Word je bewust van je gedachten, overtuigingen en angsten rond sales.
Wat herhaalt jouw hoofd steeds weer als het gaat om verkopen?
Ik heb het dan over dingen als
“Wat zal zij/hij wel niet denken?”,
“Wat als ik mijn volgende vraag niet weet?”
of “Kan ik mijn prijs wel noemen zonder dat ik erin verslik?”
of andere vergelijkbare gedachtestromen.

Dan maken we het zo over ons!
En met veel zelf-focus blaas je gedachten op tot disproportionele grootte en die gedachten maken sales dan standaard dysfunctioneel.

Dan werkt het niet. We willen graag omzet maar we willen niet verkopen. Duh!

Bewust worden is de eerste stap. Noteer maar eens wat die stemmen in je hoofd over sales je toeroepen. En realiseer je dan dat dit een verkeerd gebruik van je denken is.

En dan?
Alle gedachten die je hinderen en steeds terugkomen; geef ze het commando te stoppen.
[Ja, je kunt tegen je brein echt ‘stop’ zeggen].

Empower jezelf en spreek jezelf [desnoods hardop] toe.
En wees verrast door wat er dan kan gebeuren.

2] Ga doorzien hoe verkopen precies werkt en waarom sommige dingen werken zoals ze werken. Als we compleet geen notie hebben van het proces waar we inzitten als we verkopen, dan worden we snel overvallen door onvoorspelbaarheid en onzekerheid.

Niet bepaald een constructieve ‘state of mind’ als we iemand anders tot een besluit moeten leiden.

3] Leer hoe je succesvol verkoopt, doe het dan en … blijf het doen.
Vaardigheden scheppen zelfvertrouwen. Mijn klanten maken grote sprongen als ze ervaren hoe ze de leiding hebben in een verkoopgesprek, als ze weten hoe ze hun waarde en kracht van hun aanbod kunnen uitdrukken of als ze om de order of opdracht vragen.

Als je regelmatig verkoopgesprekken hebt, ga je vanzelf zien dat de angsten die je er ooit voor had, niet waar zijn. Niet eens een beetje waar.

Met de juiste aanwijzingen kom je daar veel sneller!

Stel je even voor…
Wat als sales een ‘piece of cake’ voor je zou zijn? Of zelfs een van je business-gewoonten?

Dan durf ik te wedden dat je niet je waarden, verlangens en ambities zou opgeven.
Je zou een leider blijven. Of niet soms?

Ik geloof dat als je sales de baas wordt, dat je dan echt doorbraken kunt creëren in je bedrijf, maar vooral in je vrijheidsgevoel. Als je weet dat je altijd kunt verkopen is namelijk alles mogelijk.

En dat gun ik je van harte.