Besef jij dit als het gaat om je waarde?

Een van de moeilijkste dingen waar we als dienstverleners tegenaan lopen, is hoe we de waarde definiëren van wat we verkopen; hoe we die unieke waarde vinden die we leveren
en hoe drukken we die dan uit? Prijzen plakken aan (vaak immateriële) diensten kan soms
erg moeilijk zijn.

Het begint wat mij betreft bij het eerst goed begrijpen van onze waarde, zodat we
ons er ‘eigenaar’ over kunnen voelen. Dan kunnen we onze waarde pas echt goed
uitdrukken.

‘Waarde’ is een groot thema, maar laat ik 2 waardevolle inzichten delen die jou op weg
helpen om je waarde te begrijpen en toe te eigenen.

1] De waarde hangt af van jou.
Waarde is echter niet de kosten die je maakt, de materialen of zaken die je in het aanbod
steekt en zeker niet de tijd die je spendeert.

Het volgende heb je vast en zeker al vaker gehoord, maar we dreigen steeds te vergeten
waar waarde precies over gaat, zodra we een aanbod of offerte moeten samenstellen:

Je waarde is de impact die jij kunt creëren in het leven van anderen.

Duidelijkheid krijgen over deze impact begint met het opschrijven van alle resultaten
die klanten kunnen behalen als ze met je samenwerken.

  • Directe resultaten (een potentiële klant die JA zegt, acute stress verlichting, meer
    bezoekers op je website)
    ;
  • lange-termijn resultaten (omzetgroei, bedrijfsgroei, vitaliteit);
  • ‘harde’ of materiële resultaten (cash flow, gewichtsverlies, meer productieve uren
    per dag)
    ;
  • ‘zachte’ resultaten (zelfvertrouwen, grotere zichtbaarheid, aantrekkelijker zijn).

Persoonlijk geloof ik dat mensen niet alleen de resultaten waarderen maar ook de
ervaring
, alhoewel de ervaring an sich weinig waarde zal hebben als er geen of zeer
weinig resultaten zijn.

Dus vraag ook aan je bestaande klanten waar ze het meest door verrast zijn in je dienstverlening en benadruk dat als je je waarde uitdrukt. [Na haar 10-minuten
doorbraak coaching was ik compleet verbijsterd. Ik voelde een plotse extreme
helderheid over hoe nu verder te handelen. Echt fantastisch]
.

2] De waarde hangt af van je klant.
Mensen betalen voor dat wat zij waarderen, dus spreek met en bevraag je publiek
of je markt! Welke impact zal verandering X of transformatie Y hebben in je bedrijf,
je leven,voor je welzijn en de relaties die je hebt of graag wilt?
En wat is je dat waard
?

En dan nog dit…
Hoe meer je klant al een mate van ‘organisch belang’ en/of ‘organische urgentie’
ervaart, hoe hoger jouw waarde!

Hier een voorbeeld van hoe sommige mensen hetzelfde product anders waarderen.
Een huisvader waardeert het werk van een professional organiser naar alle
waarschijnlijkheid niet op dezelfde manier als dat een succesvolle executive of
ondernemer dat doet. De impact die een organiser kan hebben is ook verschillend.

De executive voelt waarschijnlijk eerder het belang en de urgentie om georganiseerd te
zijn. Dit kan namelijk zijn productiviteit en business resultaten verhogen, dat weer
impact kan hebben op het leven van klanten, werknemers of andere belanghebbenden bij
het bedrijf waar hij voor werkt.
Kun je het verschil in (olievlek)effect of impact zien?

Dus kies je klant zowel met je wijsheid als met je buikgevoel.
‘Both your wisdom and your gut’!

Je volgende klant moet geen gok of verrassing zijn; jij kiest de klant.
Ontdek met wie je veel impact kunt realiseren en wie heeft al een ‘organische honger’?
Welke impact kun je werkelijk hebben met klant A versus klant B. Wees eerlijk!

En je zult voelen wanneer je ‘spot on’ bent.
Hoe meer het voor de hand ligt en hoe makkelijker het is voor iemand om te investeren
in je high-end product, …hoe hoger het ‘organisch’ commitment is dat de klant heeft
en hoe beter jij op weg bent om je waarde te realiseren.

Veel succes met het waarderen van wat je doet voor anderen.