Profiteer jij al van het podium-effect?

Pic blog-ezine-Twitter - hoe je van het stage-effect profiteert.jpg

Onlangs was ik op een ondernemersbijeenkomst waar 5 ondernemers een pitch mochten doen. 
Gewoon een paar minuten voor de groep om je woord te verspreiden. Ik had me al vooraf aangemeld als gegadigde.

Verbazingwekkend genoeg moest de host veel moeite doen om de 5 plekken gevuld te krijgen! 
Waarom?

Natuurlijk is het spannend om voor een groep te gaan staan, maar concreet was dit het meest gehoorde bezwaar: “Ik voel me er niet klaar voor!”

Zo zonde. Stel je voor; je steekt ergens je kostbare tijd in om vervolgens het doel meteen voorbij te schieten, namelijk om jezelf en je diensten zichtbaar te maken en te verspreiden.

Zonde ook omdat het helemaal niet perfect of ‘klaar’ hoeft te zijn. Ik ging ook staan en hield een imperfect verhaal.

Zonde omdat je dan vooral iets waardevols mist. 
Iets wat je alleen krijgt als je voor een groep staat en niet als je in de groep blijft; het zogenaamde ‘stage-effect’, vrij vertaald ‘het podium-effect’.

Wat is dat dan precies? 
Het ‘stage-effect’ kun je op verschillende manieren teweegbrengen of ervaren:

1. Vóór een groep krijg je automatisch een hogere status toegekend. 
Dat kan zijn expertstatus, maar kan ook een hoger ‘aanzien’ zijn op andere kwaliteiten als moed, communicatievaardigheid en zelfvertrouwen.

2. Voor een groep onderscheid je je direct van de groep.
Je bent makkelijker te onthouden en te vinden. De 3 minuten die ik op de zeepkist doorbracht, brachten me leads en uitnodigingen voor andere bijeenkomsten om te komen spreken.

3. Voor een groep kun je anderen makkelijker activeren om contact met jou te leggen, in plaats van dat jij naar anderen toe moet. 
Later legden mensen actief contact met mij, zowel tijdens de bijeenkomst als later nog via e-mail en sociale media. Wat doe jij liever? Anderen (op)volgen of opgevolgd worden? Volgzaamheid kunnen creëren is een belangrijke succesfactor voor jou als ondernemer.

4. Voor een groep kun je sneller de juiste mensen naar je toe trekken. 
Als je in je speech exact zegt met wie je werkt en wat je met deze klanten bereikt, kunnen de juiste prospectieve klanten zich bij je melden of aan je doorverwezen worden.

5. Als je een paar goede dingen doet, kun je prospectieve klanten supersnel opwarmen voor meer. 
Je leest het goed; je hoeft niet alles te weten en te kunnen als het gaat om wervend spreken, om voor groepen impact en aantrekkingskracht te hebben. En als je een paar elementen snapt en toepast, ben je al goed op weg om de tijdlijn van ontmoeting naar het sluiten van een deal drastisch te verkorten.

Nu heb ik het in het begin van dit artikel alleen nog maar gehad over een kort praatje van misschien 1 tot 3 minuten.

Maar ik ben er altijd klaar voor om voor groepen van het stage-effect te kunnen genieten.

Overigens … je hebt geen grote volle zalen nodig om het stage-effect uit te nutten. 
De bijeenkomst waar ik het over had, betrof 18 mensen.

Wat als jij je in staat voelt om met groepen, klein en groot, altijd volgzaamheid te creëren en resultaten te halen? 
Zowel offline [live dus op bijeenkomsten of events] als online.

Wat als jij leert wat de triggers zijn om impact te hebben met wat je brengt en wat je zegt? 
Hoe is het voor jou als jij er altijd klaar voor voelt om 2 minuten, 2 uur of 2 dagen wervend en inspirerend te spreken? 
Wat is er dan mogelijk voor jou?

Ik leer het je dolgraag in mijn Sensational Selling Speech Bootcamp

Deze ‘intensive’ organiseer ik maximaal 2 keer per jaar en het is een mooie mogelijkheid om met een kleine groep ambitieuze ondernemers aan de slag te gaan met jouw wervende presentatie en… om mijn ‘influential scripts’ te krijgen, zodat jij de taal van impact kunt brengen.

Kijk hier om je aan te melden.

Ik ‘spreek’ je graag op de bootcamp. 
Je bent van harte welkom!