De must have voor elke groei-ondernemer die happy wil zijn

Hoe meer ik met groei-ondernemers werk, hoe meer me opvalt wat de overeenkomsten zijn tussen de succesvolle groeiers onder hen.
En één aspect springt er enorm uit.

Een enkeling heeft het min of meer door voordat we starten met samenwerken. Anderen ontwikkelen het en …tja worstelen soms met de implementatie ervan.

Maar uiteindelijk maken ze allemaal de shift.
De shift naar wat?

Naar de processen-mindset.

Ik heb ook klanten gehad die er geïrriteerd hun neus over optrokken of die me zelfs “door de plee konden trekken” als ik erover begon… [Yep, letterlijk citaat].
Om later te beseffen dat hier de echte vrijheid van een ambitieuze ondernemer in schuilt.

Succes bereiken als ondernemer is 1 ding.
Succes hebben en gelukkig zijn, is voor veel ondernemers heel iets anders.

Het allergrootste probleem voor de meeste ondernemers is nog steeds ‘overvoering’ [‘overwhelm’ in het Engels duidt dit beter]; het gevoel teveel te moeten doen en er te weinig tijd voor te hebben. Soms zelfs leidend tot een angst voor chaos of stress van dat er altijd ergens een appèl op je wordt gedaan.

Als er dan al een punt komt waarop er mensenkracht wordt ingehuurd, dan is het overzicht allang weg en wordt het inwerken en delegeren van die inhuur alleen maar als ‘extra werk’ ervaren.

Hoe doorbreek je die spiraal?
Hoe kunnen taken, dat constant ‘appèl’ en details van je bord verdwijnen?
Voorgoed verdwijnen?

Ik doe het zelf via de volgende 3 stappen:

1] ‘Master the basics first’
Ontdek eerst hoe iets in je business goed werkt. Of het nou om een marketingtool gaat, je sales proces of hoe je een deel van de dienst levert; snap je (deel)successen.

2] Leer denken in processen
[‘Processen mindset’ eigen maken].
Als iets werkt in je bedrijf leg je vast hoe dat gebeurt zodat je er een herhaalbaar succes van kunt maken en het een ander mogelijk ook [voor je] kan doen.

3] Variatie en nieuwe creatie pas als de basic op autopilot draait
Een grote basisbehoefte van elke mens is variatie. Als je net zo’n ondernemer bent als ik, dan is creativiteit een grote energiebron. En hier zit ook meteen de grootste valkuil; teveel ideeën hebben, geen focus aanbrengen en daarom geen succesjes kunnen ontdekken en systematiseren in je bedrijf. Dan vormt creativiteit juist een obstakel om te groeien.

Tegenwoordig hoor ik mezelf tegen mijn klanten zeggen dat ik het gevoel heb overal tijd voor te hebben.

En dan, dan worden ze ietwat jaloers op me en zeggen me het volgende [en dit hoor ik echt elke week]:
“Ik wil ook dat mijn business als een geoliede machine werkt.
Ik wil ook net als jij overal een proces voor, maar ja… jij bent er nou eenmaal goed in!”


Ik snap dat het aan de buitenkant zo lijkt.
Maar hier is de waarheid.
Ik ben niet geboren voor structuur en processen!

Ik ben van nature een zogenaamde ‘quick-start’ die het liefst van idee naar idee zweeft. Gooi mij maar een vraag voor mijn voeten en in het moment ben ik op mijn best. Lekker organisch dingen laten ontstaan en oplossen.
Zet mij in een denktank en ik ben mega-productief en niet te stoppen.
Het liefst begin ik met 20 ideeën tegelijk (…die ik van nature niet afmaak).

Als je dat ‘quick-start-gedrag’ de vrije loop zou laten in je bedrijf, dan is de waarheid echter ook…

1] Dat er geen werkende omzetroutes ontdekt worden, waarmee je tot een goede omzet kunt komen waar je op kunt rekenen.
2] Dat er geen goed (lees winstgevend) product of verdienmodel tot stand komt. Ondernemerssucces heeft tijd nodig en je moet wel in dezelfde rij blijven staan om bij de kassa aan te komen.
3] Dat je jezelf vermoeit met te veel wielen uitvinden.
4] Dat alles van jou afhankelijk blijft in je bedrijf en je er dus ‘moet’ zijn omdat er anders te weinig gebeurt.
5] Dat opschalen niet echt goed mogelijk is en dat je je steeds ongelukkiger kunt voelen als ondernemer met veel ambities, want het komt er dan niet echt uit.

Gelukkig heb ik een andere realiteit.

De woorden ‘processen’ en ‘systemen’ zijn misschien voor jou op het eerste oog ook geen sexy topics, maar ik zie en voel de ‘appeal’ inmiddels maar al te goed.

Het trekt inmiddels zo hard aan mij dat ik niet meer kan wegdenken uit mijn bedrijf. Ik ben er helemaal verliefd op geworden en ja, ook heel goed in. Zo erg dat ik creatief ben geworden in hoe ik overal een proces voor krijg ook! Als ik geen herhaalbaar proces heb, voel ik de energie wegsijpelen en dicht ik het gat graag zo snel mogelijk.

Heerlijk.

En als ik dat kan, kan jij het ook!

Speciaal op dit thema heb ik een exclusieve 2-daagse ontwikkeld getiteld
‘My Business as a Sexy System that Frees me up’.

Daarin leer ik je exact hoe je je bedrijf als een geoliede machine laat werken voor je, zodat er echt ruimte en vrijheid ontstaat.

Ruimte waarin je weer volop kunt creëren en variëren in plaats van jagen op je volgende project of klant.

Ik leer je:
- Hoe details en taken die je niet meer wilt doen, voorgoed van je bord kunnen verdwijnen.
- Hoe jij een bedrijf bouwt dat draait zoals jij het wilt en waar jouw waarden en visie ook praktisch vorm krijgen [de tool die ik hiervoor gebruik was tot op heden een grote AHA voor iedereen die ik het leerde].
- Hoe je delegeert, zodat je het vertrouwen krijgt dat je zaken kunt loslaten en dus vertrouwen krijgt in groeien [er zijn veel ondernemers bang om te groeien, ken je ze?].
-Hoe je ook echt heel weinig tijd kwijt bent om deze omslag te maken, ook als je jezelf geen ‘structuur’ persoon vindt.

Er is maar 1 grote beperking; dit hoogwaardig materiaal is helaas alleen voor ondernemers die deelnemen aan de Big Business Shift of voor mijn Elite coaching-klanten.

Big Business Shift is een jaarprogramma voor ambitieuze ondernemers die groots willen groeien en willen werken aan het fundament voor een verdubbeling van hun omzet tot zelfs hun eerste half miljoen. Zo’n ambitie is namelijk niet mogelijk zonder geoliede manieren van werken in je business.

Hier kun je lezen of dit programma voor jou relevant is.

En als je hier nog niet aan toe bent, verander dan op zijn minst je denken alvast.
Gebruik de 3 stappen uit dit artikel en ontdek je eerste processen die bijdragen tot je rendement. Zo ben ik ook begonnen.

Heel veel succes gewenst.