aantrekkelijk

Bang om te veel weg te geven?

“Hoe geef ik een presentatie om klanten aan te trekken, zonder dat ik te veel weggeef?”Deze week kwam de vraag van August, maar het is een vraag die steeds blijft terugkomen. En niet alleen in de context van presentaties of webinars, maar ook in veel andere situaties waarin je je kennis deelt zoals video’s, podcasts en interviews. 

Bijna elke ondernemer is bang dat ie door te veel advies, tips of knowhow te delen, geen ‘honger’ creëert naar meer.

Bang dat potentiele klanten het ‘ik-weet-zo-al-genoeg-om-verder-te-kunnen’ of dat ze het ‘ik-ga-het-zelf-en-dus-zonder-jou’ syndroom opwekken.

Profiteer jij al van het podium-effect?

Onlangs was ik op een ondernemersbijeenkomst waar 5 ondernemers een pitch mochten doen. Gewoon een paar minuten voor de groep om je woord te verspreiden. Ik had me al vooraf aangemeld als gegadigde.

Verbazingwekkend genoeg moest de host veel moeite doen om de 5 plekken gevuld te krijgen! 
Waarom?

Besef jij dit als het gaat om je waarde?

Een van de moeilijkste dingen waar we als dienstverleners tegenaan lopen, is hoe we de waarde definiëren van wat we verkopen; hoe we die unieke waarde vinden die we leveren
en hoe drukken we die dan uit? Prijzen plakken aan (vaak immateriële) diensten kan soms
erg moeilijk zijn.

Het begint wat mij betreft bij het eerst goed begrijpen van onze waarde, zodat we
ons er ‘eigenaar’ over kunnen voelen. Dan kunnen we onze waarde pas echt goed
uitdrukken.

‘Waarde’ is een groot thema, maar laat ik 2 waardevolle inzichten delen die jou op weg
helpen om je waarde te begrijpen en toe te eigenen.

Wat je nog niet wist over de like, know & trust factor

Als we mensen ontmoeten, dan wordt er een bepaald deel van ons brein geactiveerd. Dit deel toetst “net zoals ik” – “niet zoals ik”. Zodra we denken dat mensen zijn zoals wij, dan licht dat deel van het brein op en is contact maken makkelijk.

Er is echter een deel in ons brein dat een nog veel grotere impact heeft als het gaat om diepe connectie, echt verbinden.

Hoe je met je eigen innovatie-indruk superaantrekkelijk wordt

Nieuw heeft iets aantrekkelijks.

Ons brein licht op en geeft fijne stofjes aan ons systeem als we in aanraking komen met nieuwe dingen. Mits we er niet mee overladen worden, zoeken en waarderen we nieuwigheden; een nieuw kapsel, nieuwe kleding, een nieuw idee, een nieuwe gadget, een nieuwtje op Facebook of een nieuw level in een spel.

Er zijn zelfs onderzoeken die erop wijzen dat regelmatige confrontatie met nieuwe dingen ons geheugen en leervermogen verbetert.

Hoe kwetsbaarheid de deur openzet voor jouw klant

We raken helemaal vertederd door een autoriteit, expert of hooggeplaatst iemand die iets kwetsbaars laat zien. Gerrit Zalm die als een kind uit zijn dak gaat als hij op een flipperkast speelt. Koningin Beatrix die koffie omstoot of Obama die geseind wordt om zijn gulp dicht te ritsen.

De meeste mensen zijn eigenlijk niet zo dol op een ‘uitmuntend’ persoon of een expert die alleen zijn kunstjes perfect laat zien.

5 Factoren die jou een winnaar maken met je presentatie

Onlangs was ik op uitnodiging bij de jaarlijkse Accenture
Innovation Awards. Uren kon ik rondhangen met bedenkers uit
binnen- en buitenland van nieuwe producten, diensten en businessmodellen.
 

Allen waren ze genomineerd voor een award met bijbehorend prijzengeld.
De aanwezigheid van TV zender RTL-Z, hoogwaardig-heidsbekleders en een behoorlijke groep captains of industry [CEO’s] deed mij geloven dat je hier als innovatieve start-up moet zijn voor de nodige zichtbaarheid.