ondernemen

De must have voor elke groei-ondernemer die happy wil zijn

Hoe meer ik met groei-ondernemers werk, hoe meer me opvalt wat de overeenkomsten zijn tussen de succesvolle groeiers onder hen.
En één aspect springt er enorm uit.

Een enkeling heeft het min of meer door voordat we starten met samenwerken. Anderen ontwikkelen het en …tja worstelen soms met de implementatie ervan.

Maar uiteindelijk maken ze allemaal de shift.
De shift naar wat?

Hoe een vliegende start als ondernemer eruit kan zien

Mijn lieve, vindingrijke en ondernemende echtgenoot is 1,5 maand geleden voor zichzelf begonnen en met zijn nieuwe bedrijf Wifi for me maakt hij een vliegende start.
En met recht kan ik zeggen ‘vliegend’ want het gaat hard! De klantendatabase wordt namelijk gevuld as we speak.

Dit ‘vliegen’ komt overigens niet door Facebook-advertenties, Instagram, webinars, gratis weggevers of een nieuwsbrief.
Dat gebeurde door de basics van ondernemen serieus te nemen.

De belangrijkste 3 zet ik hieronder op een rijtje.

De 3 ingrediënten voor blijvend succes

De laatste tijd spreek ik veel ondernemers.
Het grootste probleem dat ze in hun dagelijkse doen ervaren, is overvoerd raken. ‘Overwhelmed’ zijn met keuzes, zaken die ze volgens hen moeten en de veelheid aan rollen die ze vervullen.

Onderneem jij IN de arena of daarbuiten?

Sinds kort neem ik in de sportschool regelmatig deel aan de ‘Iron Qube’; de ijzeren kubus. Een ijzeren stellage met ingebouwde fitness toestellen en -accessoires. Met ongeveer 10 mensen doorloop je gedurende een half uur een intensief parcours.

Met intervallen van 30 of 40 seconden word je uitgedaagd vol te gaan op een oefening. Deze oefeningen hebben een bepaalde volgorde en zijn zo opgebouwd dat je hele lichaam en conditie aan bod komt binnen een half uur. Een slim en effectief rondje.

Dit concept is zo sterk dat het wat mij betreft het werken met een personal trainer overstijgt.

Hoe beperk jij de schade van versnippering?

“Ik doe van alles, ben druk met veel en toch heb ik het gevoel dat ik niet goed bezig ben.”  
Een diepe zucht klinkt door de Skype-verbinding heen.

“O ja, ik heb ook altijd veel ideeën en ik merk dat ik me daarmee zo voorbij kan lopen.”
Aldus een andere klant, een dag later.

“Mijn groepen voor die 3 programma’s in Nederland zitten nog niet vol, maar ik heb al wel twee reacties op mijn Engelstalige blog. Zal ik daar maar vaker publiceren, want dat lijkt aan te slaan?”
Zegt een enthousiaste klant die niet de rode vlag ziet, die ik wel zie.

Hoe je met ‘good vibes’ meer business aantrekt

Is het je ook weleens opgevallen dat mensen die ‘good vibes’ uitstralen heel aantrekkelijk zijn voor klanten en vaak ook makkelijk en veel verkopen?

Je hebt van die ondernemers die trekken veel goede dingen naar zich toe; veel klanten, veel omzet, veel business, veel mooie ‘opportunities’.

En dat komt juist doordàt ze uitnodigend zijn, warm en positief.
Dat zijn voor mij mensen met ‘good vibes’.
En zelf merk ik ook dat ik daar naar toe getrokken wordt.
Ik hou ook van mensen met die ‘good vibes’.

Hoe je onderneemt als een rockster

“Ondanks de korte levenscycli van films, muziek en boeken zijn de succesfactoren en strategieën van de entertainmentindustrie waardevol voor elke andere business”, zo begint Anita Elberse haar speech.

 

Deze van oorsprong Nederlandse hoogleraar geeft les als professor aan de Harvard Business School. Ze onderzoekt al ruim 10 jaar de media-, entertainment- en sportindustrie en kijkt hoe bedrijven daar aan succesvolle marketing doen.

Onlangs was ze in Nederland en sprak ze op het podium van de Inspiration360. Ik was daar bij en ik heb gesmuld van haar topic; markets for superstars!

Durf jij door deze reality-bril te kijken als ondernemer?

Ben jij ook ondernemer omdat je vrijheid belangrijk vindt?
Zodat je keus hebt in waar je je tijd, geld en energie in steekt?

In het begin, als je net de stap tot zelfstandigheid hebt genomen, geeft dat vooral opwinding en energie. Alles ligt dan nog open.
Het gevoel van vrijheid kan zelfs tijdelijk tot ongeremd enthousiasme leiden.

En… ben jij nu nog steeds vol energie en enthousiasme na een tijd ondernemen?

Hoe je rendeert uit investeringen

Een groot geld-lek waar veel ondernemers, en vooral groeiondernemers, last van hebben, is dat ze geen ‘return on investment’ [ROI] ervaren op hun investeringen. En ‘investeringen’ dat kan van alles zijn: hardware, producten, spullen, cursussen en trainingen, noem maar op.

Maar het is wat kort door de bocht om te denken dat rendement er vanzelf uit komt als je er maar geld in steekt. Toen ik een aantal investeringen deed, waarvan ik voelde ‘nou, daar komt wat weinig uit’, merkte ik dat dat vooral te maken had met mijzelf…

Is jouw klant een boom of een bos?

Ze hadden elk heel uiteenlopende probleemvragen, de 3 klanten die ik coachte afgelopen week. De oplossing echter was voor alle 3 dezelfde. Het echte probleem was namelijk dat ze zelf niet het verband legden tussen hun issues en de werkelijke oorzaak. En ik krijg wel vaker vragen van die orde.

Issues als:
    • “Ik krijg het maar niet voor elkaar dit product of deze dienst binnen mijn businessmodel vorm te geven.”
    • “Ik trek alleen mensen aan met te weinig geld en daar ben ik klaar mee.”
    • “Ik blijf maar wollig schrijven als ik een artikel wil maken.”
    • “Ik krijg die teksten voor mijn advertentie maar niet voor elkaar.”
    • “Hoe vind ik de juiste leads voor mijn dienst?”

Hoe je uitstelgedrag doorbreekt

Tijdens een recente sessie van 2 dagen op de hei met mijn Big Business Shift klanten, ging het over het belang van je productief voelen en productiviteit. Daar wil ik graag een tip over delen.

Wat bij veel ondernemers, dus ook bij mij, regelmatig voor komt, is de neiging om dingen uit te stellen.
‘Procrastination’ noemen de Amerikanen dat heel mooi.

Zelfs als ik mijn omgeving optimaal heb ingericht en ik precies weet waar ik aan moet werken, dan nog… Kan ik in het moment de neiging hebben om dingen uit te stellen.

Waar zit jij op de succeslijn als zelfstandige professional?

Als ondernemer is het niet altijd even gemakkelijk om zichtbaar te zijn. Hoe breng je jouw product of dienst bij de juiste mensen aan de man? Een goed verhaal over jezelf en je werk is onontbeerlijk. En je wilt met jouw verhaal wat bereiken; (h)erkenning, invloed en uiteindelijk omzet. Grofweg zie ik drie stadia in zakelijke zichtbaarheid: