verkopen

Hoe sales direct verband houdt met vrijheid in je business

Een poos terug hadden we thuis een goed vriend te eten. Laten we hem voor het gemak Roel noemen. [Zo heet hij natuurlijk niet, maar is niet belangrijk].
We hadden hem al een hele tijd niet meer gesproken.

Roel is een zeer getalenteerde, competente en succesvolle consultant.  Daarom viel mijn mond open toen hij het nieuws deelde dat ie een nieuwe baan had. Yep, een j-o-b.

Hoe je niet hoeft te balen van NEE op je aanbod

Je hebt vast wel eens meegemaakt dat je ‘nee’ krijgt van een klant op je aanbod. Of dat je na een seminar of een webinar niet meteen de kassa luid hoort rinkelen.
Die teleurstelling ken ik ook, net zoals eigenlijk elke ondernemer.

Maar wat ik ook zie, is dat heel veel ondernemers het eigenlijk bij dat teleurstellende gevoel laten.  
En daar bedoel ik mee dat ze hun acties er ook bij laten.

Welke persoonlijke verhalen jou aantrekkelijk maken en verkopen

Veel ondernemers delen wel iets over hun persoonlijk leven of achtergrond als ze spreken voor groepen, maar de neiging om zich te beperken tot hun expertise of inhoud blijkt altijd nog onevenredig hoog te zijn.
 
Persoonlijke verhalen helpen anderen, met name je ideale klanten, om te besluiten of ze zaken met je willen doen. Je toekomstige klanten willen weten wie je werkelijk bent, waarom je zegt wat je zegt en waarom het ze zou moeten schelen wat je te vertellen hebt. Mensen doen zaken met mensen.

Is jouw klant een boom of een bos?

Ze hadden elk heel uiteenlopende probleemvragen, de 3 klanten die ik coachte afgelopen week. De oplossing echter was voor alle 3 dezelfde. Het echte probleem was namelijk dat ze zelf niet het verband legden tussen hun issues en de werkelijke oorzaak. En ik krijg wel vaker vragen van die orde.

Issues als:
    • “Ik krijg het maar niet voor elkaar dit product of deze dienst binnen mijn businessmodel vorm te geven.”
    • “Ik trek alleen mensen aan met te weinig geld en daar ben ik klaar mee.”
    • “Ik blijf maar wollig schrijven als ik een artikel wil maken.”
    • “Ik krijg die teksten voor mijn advertentie maar niet voor elkaar.”
    • “Hoe vind ik de juiste leads voor mijn dienst?”

Geloof als verborgen conversiefactor

Je hebt vast weleens meegemaakt dat een prospectieve klant net op het laatste moment toch geen JA zegt op je aanbod. En je had toch echt het idee dat jouw aanbod ‘the perfect fit’ was voor de vraag of het probleem van die persoon.

Of dat je een mailtje ontvangt de dag nadat de klant juist JA had gezegd, waarin staat dat hij of zij het toch niet doet. En misschien had een vergelijkbare terugtrekbeweging nog wel een andere vorm bij jou.

Het overkomt iedereen.

Hoe help je de klant om dan toch JA te zeggen?