Welke persoonlijke verhalen jou aantrekkelijk maken en verkopen

Veel ondernemers delen wel iets over hun persoonlijk leven of achtergrond als ze spreken voor groepen, maar de neiging om zich te beperken tot hun expertise of inhoud blijkt altijd nog onevenredig hoog te zijn.
 
Persoonlijke verhalen helpen anderen, met name je ideale klanten, om te besluiten of ze zaken met je willen doen. Je toekomstige klanten willen weten wie je werkelijk bent, waarom je zegt wat je zegt en waarom het ze zou moeten schelen wat je te vertellen hebt. Mensen doen zaken met mensen.

Hoe je rendeert uit investeringen

Een groot geld-lek waar veel ondernemers, en vooral groeiondernemers, last van hebben, is dat ze geen ‘return on investment’ [ROI] ervaren op hun investeringen. En ‘investeringen’ dat kan van alles zijn: hardware, producten, spullen, cursussen en trainingen, noem maar op.

Maar het is wat kort door de bocht om te denken dat rendement er vanzelf uit komt als je er maar geld in steekt. Toen ik een aantal investeringen deed, waarvan ik voelde ‘nou, daar komt wat weinig uit’, merkte ik dat dat vooral te maken had met mijzelf…

Is jouw klant een boom of een bos?

Ze hadden elk heel uiteenlopende probleemvragen, de 3 klanten die ik coachte afgelopen week. De oplossing echter was voor alle 3 dezelfde. Het echte probleem was namelijk dat ze zelf niet het verband legden tussen hun issues en de werkelijke oorzaak. En ik krijg wel vaker vragen van die orde.

Issues als:
    • “Ik krijg het maar niet voor elkaar dit product of deze dienst binnen mijn businessmodel vorm te geven.”
    • “Ik trek alleen mensen aan met te weinig geld en daar ben ik klaar mee.”
    • “Ik blijf maar wollig schrijven als ik een artikel wil maken.”
    • “Ik krijg die teksten voor mijn advertentie maar niet voor elkaar.”
    • “Hoe vind ik de juiste leads voor mijn dienst?”

Hoe je uitstelgedrag doorbreekt

Tijdens een recente sessie van 2 dagen op de hei met mijn Big Business Shift klanten, ging het over het belang van je productief voelen en productiviteit. Daar wil ik graag een tip over delen.

Wat bij veel ondernemers, dus ook bij mij, regelmatig voor komt, is de neiging om dingen uit te stellen.
‘Procrastination’ noemen de Amerikanen dat heel mooi.

Zelfs als ik mijn omgeving optimaal heb ingericht en ik precies weet waar ik aan moet werken, dan nog… Kan ik in het moment de neiging hebben om dingen uit te stellen.

Wat je nog niet wist over de like, know & trust factor

Als we mensen ontmoeten, dan wordt er een bepaald deel van ons brein geactiveerd. Dit deel toetst “net zoals ik” – “niet zoals ik”. Zodra we denken dat mensen zijn zoals wij, dan licht dat deel van het brein op en is contact maken makkelijk.

Er is echter een deel in ons brein dat een nog veel grotere impact heeft als het gaat om diepe connectie, echt verbinden.

Hoe je klant aanhaakt

Marketing is overal om ons heen en we zijn er allemaal gevoelig voor.
Veel sales- en marketingprincipes zijn gebaseerd op psychologie en met name op diepgewortelde motieven. Zelfs als je het doorziet of snapt wat er gebeurt, blijft het op je inwerken. Ook op mij.
Iemand die zegt dat ‘ie ongevoelig is voor marketing, reclame of verkoop, geloof ik gewoonweg niet.

Onlangs had ik het weer. Ik wist zelfs hoe ik getriggerd werd. Ik snapte het door en door… en toch lag het product ineens in mijn boodschappenkarretje.

Geloof als verborgen conversiefactor

Je hebt vast weleens meegemaakt dat een prospectieve klant net op het laatste moment toch geen JA zegt op je aanbod. En je had toch echt het idee dat jouw aanbod ‘the perfect fit’ was voor de vraag of het probleem van die persoon.

Of dat je een mailtje ontvangt de dag nadat de klant juist JA had gezegd, waarin staat dat hij of zij het toch niet doet. En misschien had een vergelijkbare terugtrekbeweging nog wel een andere vorm bij jou.

Het overkomt iedereen.

Hoe help je de klant om dan toch JA te zeggen?

Hoe je met je eigen innovatie-indruk superaantrekkelijk wordt

Nieuw heeft iets aantrekkelijks.

Ons brein licht op en geeft fijne stofjes aan ons systeem als we in aanraking komen met nieuwe dingen. Mits we er niet mee overladen worden, zoeken en waarderen we nieuwigheden; een nieuw kapsel, nieuwe kleding, een nieuw idee, een nieuwe gadget, een nieuwtje op Facebook of een nieuw level in een spel.

Er zijn zelfs onderzoeken die erop wijzen dat regelmatige confrontatie met nieuwe dingen ons geheugen en leervermogen verbetert.

Hoe je conversie verhoogt

Wat kun je doen om hogere conversie te krijgen?
Allereerst is het van belang om je te realiseren dat conversie niet alleen afhangt van die ene pitch, dat verkoopgesprek an sich of dat aanbodmoment alleen.

Conversie heeft een voorfase, een tijdens-fase [event/gesprek/workshop/webinar]. En een nafase. 

Wat doe jij in die voorfase al om die klant eigenlijk ‘op te warmen’ voor conversie?

Er zijn een heleboel dingen die je in al die fases kunt doen en hier volgen een paar tips voor die voorfase.

Hoe kwetsbaarheid de deur openzet voor jouw klant

We raken helemaal vertederd door een autoriteit, expert of hooggeplaatst iemand die iets kwetsbaars laat zien. Gerrit Zalm die als een kind uit zijn dak gaat als hij op een flipperkast speelt. Koningin Beatrix die koffie omstoot of Obama die geseind wordt om zijn gulp dicht te ritsen.

De meeste mensen zijn eigenlijk niet zo dol op een ‘uitmuntend’ persoon of een expert die alleen zijn kunstjes perfect laat zien.

Hoe maak je je publiek moeiteloos hongerig naar meer?

De grootste wens die je kunt hebben als je spreekt voor je bedrijf, is dat na afloop van je presentatie hordes geïnteresseerden op je afstormen met… 

Bij jou moet ik zijn! Hoe kan ik meer van je krijgen? Dit artikel gaat over hoe je deze ‘honger naar meer’ creëert.

Hoe onthouden ze jou en je boodschap?

Bij een presentatie is het van belang dat jouw belangrijkste boodschap onthouden wordt. Het doel van een overtuigende presentatie is namelijk dat je publiek iets (anders) gaat doen!

Niet alleen als je publiek de zaal verlaat, maar ook nog lang
na jouw speech, lezing of webinar.

De actie die jij namelijk vraagt, vindt ook vaak plaats als jij, de spreker, niet meer in de buurt bent.

Waar zit jij op de succeslijn als zelfstandige professional?

Als ondernemer is het niet altijd even gemakkelijk om zichtbaar te zijn. Hoe breng je jouw product of dienst bij de juiste mensen aan de man? Een goed verhaal over jezelf en je werk is onontbeerlijk. En je wilt met jouw verhaal wat bereiken; (h)erkenning, invloed en uiteindelijk omzet. Grofweg zie ik drie stadia in zakelijke zichtbaarheid:

Waarom deze neiging je wervingskracht verslapt als je spreekt

Op dit moment begeleid ik een paar klanten die vaker voor een groot of internationaal publiek staan of die presentaties en speeches houden waar grote belangen spelen.

Het zijn ook nogal slimme en doortastende types.
Ze worden door de buitenwereld ook wel als invloedrijk betiteld.
En… ze hebben allemaal een neiging die hun overtuigingskracht saboteert.

Ben jij iemand die hierop wacht?

Recentelijk heb ik op veel plekken mogen spreken over het
inzetten van presentaties om snelheid in omzet te krijgen.
 
De meeste ondernemers zoals jij zijn al jaren bezig voordat ze zich
zichtbaar maken met presentaties. Na wat leuke klussen te hebben gedaan,
worden ze gevraagd om een lezing of ‘praatje’ te houden of ze willen workshops organiseren.
 

5 Factoren die jou een winnaar maken met je presentatie

Onlangs was ik op uitnodiging bij de jaarlijkse Accenture
Innovation Awards. Uren kon ik rondhangen met bedenkers uit
binnen- en buitenland van nieuwe producten, diensten en businessmodellen.
 

Allen waren ze genomineerd voor een award met bijbehorend prijzengeld.
De aanwezigheid van TV zender RTL-Z, hoogwaardig-heidsbekleders en een behoorlijke groep captains of industry [CEO’s] deed mij geloven dat je hier als innovatieve start-up moet zijn voor de nodige zichtbaarheid.